Jobs have no gender: gender inequality and discrimination in the labor market. Analysis of cases within the framework of a research project.
Abstract
In this essay we propose to analytically address the issue of discrimination and social stigmatization from the perspective of symbolic interactionism. For this purpose, we will be based on the analysis of two specific cases that occurred in the city of Salta, which were investigated within the framework of research project No. 104/21: "Stigma as a barrier to social inclusion" of the Catholic University of Salta. From a qualitative approach methodology, which seeks to recover the discourses and meanings that the actors themselves have about their own reality and the prejudices they face on a daily, this work attempts to identify the mechanisms that, supported by ideological criteria of discrimination, guarantee the reproduction of the social inequalities present in the local labor market
Downloads
References
Aprendijuegos Di Summa (25/04/2018): El primer maestro Jardinero de Salta... Facebook. Recuperado de: https://www.facebook.com/100063605139557/videos/el-primer-maestro-jardinero-de-salta-pablo-vidaurre-es-docente-de-nivel-inicial/393731481102886/?_rdr
Barth, F. (comp). (1976). Los grupos étnicos y sus fronteras. FCE.
Bauger, E.S. (2020): El amparo colectivo para garantizar el derecho de igualdad laboral y no discriminación en razón del género. Revista Anales de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Universidad Nacional de La Plata. UNLP. Año 17/Nº 50-2020. Anual.
Binstock, E.; Vogel, A; Galigniana, P. y Naveiro, O (2013): La discriminación. Una forma de violación a los derechos humanos. Patria Grande.
Corte Suprema de Justicia de la Nación (20/05/2014): S., M. G. y. o. c/ Tadelva SRL y otros s/ Amparo. Sentencia en: http://www.saij.gob.ar/corte-suprema-justicia-nacion-federal-ciudad-autonoma-buenos-aires--tadelva-srl-otros-amparo-fa14976623-2014-05-20/123456789-326-6794-1ots-eupmocsollaf
Díaz, D. (07/04/2020) P, un maestro jardinero que incursiona en un sector de la docencia tradicionalmente femenino. Diario El Tribuno. Recuperado de: https://www.eltribuno.com/salta/nota/2020-4-7-10-11-0-pablo-un-maestro-jardinero-que-incursiona-en-un-sector-la-docencia-tradicionalmente-femenino
Dubet, F. (2017): Lo que nos une. Como vivir juntos a partir de un reconocimiento positivo de la diferencia. Siglo XXI, Bs. As.
Goffman, E. (2007): Internados. Ensayo sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu.
Goffman, E. (2009): Estigma. La identidad deteriorada. Amorrortu.
Goffman, E. (2017). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.
Gutiérrez, A. (2012) Las prácticas sociales. Una introducción a Pierre Bourdieu. Eduvim.
Stolcke, V. (2000): Es el sexo para la el género lo que la raza para la etnicidad... y la naturaleza para la sociedad? En revista Política y Cultura. Universidad Autónoma Metropolitana – Xochimilco, México. Núm. 14.
Télam Digital (24/09/20) Mirtha Sisnero: la mujer que ganó su puesto de colectivera en la Justicia, pero que aún no maneja. Diario digital Télam. Recuperado de: https://www.telam.com.ar/notas/202009/517941-mujer-chofer-salta-colectivera.html
Copyright (c) 2022 Intersticios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.