Child’s and Adolescent’s Aggressive Behavior: A Lifespan Perspective

  • Valeria Caballero Universidad Nacional de Tucumán
  • Eliana Sabeh Universidad Nacional de Tucumán
  • Norma Contini Universidad Nacional de Tucumán
Keywords: childhood, adolescence, aggressive behavior, lifespan, violence

Abstract

Child’s and adolescent’s aggressive behavior is one of the major problems nowadays. In clinical as well as educational settings, it is a frequent consultation issue that needs a detailed study of the causes, processes and consequences of said behavior in order to determine whether it is normal or pathological. The aim of this paper is to revise current approaches to aggressive behavior, especially during childhood and adolescence. Distinctions between aggressiveness, aggression, violence and antisocial behavior are made clear. Classifications of aggressive behavior and theories that analyze its causes are revised. Afterwards, this paper focuses on the development of aggressive behavior from childhood to adolescence considering the functions it fulfills in each period. Finally, its continuity-discontinuity until adulthood is described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeria Caballero, Universidad Nacional de Tucumán

Jefe de Trabajos Prácticos. Cátedra Evaluación y Diagnóstico Infanto-Juvenil. Investigado- ra del Proyecto SCAIT K 26-504: «El comportamiento agresivo. Un estudio comparativo entre adolescentes urbanos y rurales de Tucumán».

Eliana Sabeh, Universidad Nacional de Tucumán

Doctora en Psicología. Jefe de Trabajos Prácticos. Cátedra Evaluación y Diagnóstico Infanto- Juvenil e Investigadora del Proyecto SCAIT K 26-504: «El comportamiento agresivo. Un estudio comparativo entre adolescentes urbanos y rurales de Tucumán» Periodo 2014- 2015.

Norma Contini, Universidad Nacional de Tucumán

Doctora en Psicología. Profesora Titular de la Cátedra Evaluación y Diagnóstico Infanto- juvenil, en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Tucumán. Investigado- ra en la Secretaría de Arte e Innovación Tecnológica de la Universidad Nacional de Tucumán (SCAIT). Directora del Proyecto SCAIT K26-504: «El comportaminto agresivo. Un estu- dio comparativo entre adolescentes urbanos y rurales de Tucumán».

Published
2017-12-22
How to Cite
Caballero, V., Sabeh, E., & Contini, N. (2017). Child’s and Adolescent’s Aggressive Behavior: A Lifespan Perspective. Cuadernos Universitarios, (X), 77-96. Retrieved from https://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/CU/article/view/45
Section
Colaboraciones