Los The factors that determine the level of permanence in university students: a methodological proposal
Case study of public accountant students FASTA University
Abstract
The following article seeks to identify the personal, social and institutional factors that influence or determine the level of permanence of first year students of the Public Accounting Career of the distance modality at the FASTA University. These results served as the basis for the design of a data collection model which facilitates the gathering of information in future applications of the study.
This work was organized in three stages: the first consisted of identifying how much is known about the topic, based on reading the bibliography written by the main authors in order to systematize and select the determining factors, variables and indicators. In the second phase, intervies were carried out to know the understanding about the topic of referents who engaged with the problematic which is studied. Finally, the systematization of the information was carried out and an integrated analysis of factors, variables and levels of permanence model was built.
The variables for this model were sorted out in those related to personal and external aspects of students which will allow the study of them and then the sketch of different strategies to achieve permanence.
Downloads
References
Aretio, L. (s.f.). La educación a distancia: de la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.
Arriaga, J., & Velásquez, M. (2013). Unión Europea: Alfa Guía.
Berger, J., & Braxton, J. (1998). Revising Tinto's Interactionalist Theory of Student Departure Through Theory Elaboration: Examining the Role of Organizational Attributes in the Persistence Process.. Research in Higher Education 39, 103–119. https://doi.org/10.1023/A:1018760513769.
Braxton, J. M. (2006). Cataloging institutional efforts to understand and reduce college student departure. New Directions for Institutional Research, 25-32.
Canales, A., & De los Ríos, D. (2007). Factores explicativos de la deserción universitaria. . Calidad en la Educación, 26, 173-201 https://doi.org/10.31619/caledu.n26.239.
Carvajal, C. M., González, J. A., & Sarzoza, S. J. (2018). Variables Sociodemográficas y Académicas Explicativas de la Deserción de Estudiantes en la Facultad de Ciencias Naturales de la Universidad de Playa Ancha (Chile). Formación universitaria, on-line, 3-12 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200003.
Escanés, G., Herrero, V., Merlino, A., & Ayllón, S. (2014). Deserción en educación a distancia: factores asociados a la elección de modalidad como desencadenantes del abandono universitario. Virtualidad, Educación Y Ciencia, 5(9), 45–55. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v5.n9.9549.
Facundo Díaz, P. D. (2009). Análisis sobre la deserción en la educación superior a distancia y virtual: el caso de la UNAD - COLOMBIA. Revista de Investigaciones UNAD, 8 (2), 117-149. https://doi.org/10.22490/25391887.639.
Gartner Isaza, L., Dussán Lubert, C., & Montoya, D. M. (2016). Caracterización de la deserción estudiantil en la universidad de caldas el período 2009-2013. análisis a partir del Sistema para la Prevención de la Deserción de la Educación Superior -Spadies. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(1), 132–158. Recuperado a partir de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4041.
Girón Cruz, L. E., & González Gómez, D. (2005). Determinantes del rendimiento académico y la deserción estudiantil, en el programa de Economía de la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. Economía, Gestión y Desarrollo,3, 173-201.
González F.,L. E.- Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2005). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior chilena. Recuperado el 2023, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140087
Henríquez Guajardo, P. Coord- UNESCO- IESALC y UNC. (2018). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe 2018. UNESCO – IESALC y UNC http://www.iesalc.unesco.org.ve/ http://www.editorial.unc.edu.ar.
Hernandez Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación : Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Education.
Hernandez Sampieri, R., Fernandez Callado, C., & Baptista Lucio, M. (2024). Metodología de la Investigación (sexta edición). Ciudad de México: McGraw-Hill / Interamericana Editores S.A.
Jiménez Mora, M. (2021). Abandono y permanencia en educación superior: un análisis multinivel para Iberoamérica. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. URI: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/80950.
Jiminián, Y. (2009). Deserción en la Educación a Distancia:Caso Universidad Abierta para Adultos (UAPA). En A. Hernández, C. Rama, Y. Jiminián, & M. Cruz, Desercion en las instituciones de educacion superior a distancia en america latina y el caribe (págs. 69-114). Santiago: Ediciones UAPA.
Ministerio de Educación Nacional- República de Colombia. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Olarte Moyano, J. C. (2020). Factores que predicen la permanencia estudiantil: análisis en un escenario de educación técnica. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(1), 25–38 https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.02.
Pérez Ornelas, M, I (2019). Abandono estudiantil en el Sistema Universidad Abierta y Educación a Distancia. Un estudio diagnóstico. Horizonte Educativo. Vol 49 N° 2, 309–340
Proyecto ALFA-III Gestión Universitaria Integral del Abandono. (2013). Por el futuro de la juventud, una apuesta a la Educación. Disminuyamos el abandono en la Educación Superior. México: https://redguia.net/images/documentacion/Proyecto_Alfa-GUIA.pdf.
Rivera Montalvo, D. E. (2011). Factores que inciden en la retención o deserción del estudiante a distancia. Nova Southeastern University de Miami, FL. : Tesis Doctoral https://pdfslide.tips/documents/factores-que-inciden-en-la-retencin-o-desercin-del-que-inciden-en-la-retencin.html?page=1.
Ruiz Palacios, M. A. (2018). Factores que influyen en la deserción de los alumnos del primer ciclo de educación a distancia en la Escuela de Administración de la Universidad Señor de Sipán. Períodos académicos 2011-1 al 2013-1: lineamientos para disminuir la deserción. Educación, 27 (52), 160-173.
Sanseau, M., Sánchez Cestona, J., & Calio, S. (2023). Permanencia de las y los estudiantes en la universidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria.
Tinto, V. (1982). Defining dropout: A matter of perspective. New Directions for Institutional Research , 3-15 https://doi.org/10.1002/ir.37019823603.
Tinto, V. (2010). From Theory to Action: Exploring the Institutional Conditions for Student Retention. En J. e. Smart, Higher Education: Handbook of Theory and Research (págs. 51-89 https://doi.org/10.1007/978-90-481-8598-6_2). Springer, Dordrech.
Tinto, V. (2012). Completing College: Rethinking Institutional Action. Chicago: The University of Chicago Press.
Tinto, V. (2017). Reflections on Student Persistence. Student Success, 8(2), 1-8 https://doi.org/10.5204/ssj.v8i2.376.
Tinto, V., & Pusser, B. (2006). Moving from theory to action: Building a model of institutional action for student success. Washington, D.C.: National Postsecondary Education Cooperative, Department of Education.
Vásquez Martínez, C., & Rodríguez Pérez, M. (2007). La deserción estudiantil en educación superior a distancia: perspectiva teórica y factores de incidencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 37, (3), 107-122.
Velázquez Narváez, Y., & González Medina, M. (2017). Factores asociados a la permanencia de estudiantes universitarios: caso UAMM-UAT. Revista de la Educación Superior 46(184), 117-138 https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.003.
Zarria Torres, C., Arce Ramos, C., & Lam Moraga, J. (2016). Estudio de variables que influyen en la deserción de estudiantes universitarios de primer año, mediante minería de datos. Ciencia Amazónica (Iquitos), 6(1), 73-84 https://doi.org/10.22386/ca.v6i1.110.
Copyright (c) 2024 Hernan Toniut, Maria Agustina Tabbia, Maria Victoria Canova Rindertsma, Analia Verónica Mendes, Maria Eugenia Puccio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.