The challenge of managing research at the University. The case of a private university in the province of Buenos Aires.

  • Laura Salinas Vicerrectorado de Investigación, Universidad Austral, Mariano Acosta 1611, B1629WWA Pilar, Argentina.
  • Domingo A. Tarzia Departamento de Matemática, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Austral, Paraguay 1950, S2000FZF Rosario, Argentina.
Keywords: Research management; universities; human resources; scientific production; evaluation.

Abstract

The present study reports on research conducted as part of a master's thesis on Education Management and Evaluation, which investigated the development of research management in a private university in the province of Buenos Aires during the years 2017 to 2020. The study focused on analyzing human resources and scientific production to identify capacities and gaps, with the aim of strengthening the research function and designing an integrated plan, understanding management as the organization and leadership of the institution to achieve its essential purposes.

Universities play a central role in the production and dissemination of scientific knowledge in Argentina, and research is one of their core functions. In this context, multiple challenges and complexities emerge in planning and coordinating university activities. Therefore, it is essential to rethink the development of research management in these institutions, considering evaluation as a continuous and systematic activity, taking into account the wide variety of actors and scientific disciplines involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Salinas, Vicerrectorado de Investigación, Universidad Austral, Mariano Acosta 1611, B1629WWA Pilar, Argentina.

Licenciada en Relaciones Internacionales (UCC). Magíster en Gestión y Evaluación de la Educación (UNTREF). Doctoranda en Educación Superior Universitaria por la UA- UAI- UNRN, Argentina. Coordinadora del Vicerrectorado de Investigación de la Universidad Austral.

Domingo A. Tarzia, Departamento de Matemática, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Austral, Paraguay 1950, S2000FZF Rosario, Argentina.

Licenciado en Matemática y Física (UNR). Especialista y Magíster en Finanzas (UNR). Magíster en Análisis Numérico (Université-Pierre-et-Marie-Curie). Doctor en Matemática (Université-Pierre-et-Marie-Curie). Habilitation à Diriger des Recherches (Université-Pierre-et-Marie-Curie). Investigador Superior Jubilado del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesor titular, Facultad de Ciencias Empresariales (sede Rosario) Universidad Austral.

References

• Adrogué, C; Corengia, A; García de Fanelli, A.M; Carranza, M.P. (2014). “La investigación en las universidades privadas de la Argentina. Cambios tras las políticas de aseguramiento de la calidad y financiamiento competitivo” REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(3), pp.73-91. https://www.redalyc.org/pdf/551/55131318005.pdf
• Aiello, M. (2007). “Algunas consideraciones para diseñar un modelo de evaluación institucional”. Ponencia presentada en el Seminario Internacional de Evaluación de Instituciones Educativas, León, Guanajuato, México, pp.1-15.

• Barkys, O; Corengia, A; Fliguer, J; Michelini, G. (2016). “La investigación en la universidad privada argentina” 1° ed., Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CRUP, 2016, pp.530.

• Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU) (1998). “Lineamientos para la Evaluación Institucional”, Buenos Aires, Argentina, ISBN 987-97161-1-6, pp. 1-43. https://www.coneau.gob.ar/archivos/publicaciones/criteriosymetod/lineamientos.pdf

• De Vries, W; Ibarra, E. (2004). “La gestión de la universidad”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol. 9, No. 22, México, Consejo Mexicano de Investigación Educativa, pp. 575-584. https://www.redalyc.org/pdf/140/14002202.pdf

• Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa (DINIECE) (2008). “Guía para Evaluación de Programas en Educación”, Ministerio de Educación, Buenos Aires, Argentina, pp. 1-30.

• Etzkowitz, H. (1990). "The Second Academic Revolution: The Role of the Research University in Economic Development", en Cozzens, S., Healey, Rip, A. y Ziman, J. (Eds.): The Research System in Transition, Kluwer Academic Publishers, Boston, Estados Unidos, pp. 109-124.


• Fernández Lamarra, N; Aiello M; Grandoli, M.E (2017). “Innovación, evaluación de la calidad y futuro en la universidad argentina” en “Estudios de Política y Administración de la Educación”, Fernández Lamarra, N. (Compilador) EDUNTREf, Buenos Aires, Argentina, pp. 22-49.

• García de Fanelli, A.M. (2005). “Universidad, Organización e Incentivos: desafíos de la política de financiamientos frente a la complejidad institucional”, Buenos Aires, Argentina, ISBN: 84-95294-72-9.

• Hernández Sampieri, R; Fernández Collado, C; Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.aed.). McGraw Hill.

• Martínez Porta, L; Toscano, A; Cambiaggio, C. (2014). “La experiencia de la evaluación de la función I+D+i de las universidades a través del Programa de Evaluación Institucional (PEI)” Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, vol. 9, núm. 27. Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior, Buenos Aires, Argentina, pp. 165-181. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/587/466

• Quintanilla, M. (1998). “En pos de la calidad: notas sobre una nueva frontera para el Sistema Universitario Español”, Revista de Educación, Nº 315, pp. 1-11.

• Salinas, L. (2022). Propuesta de mejora en la Gestión y Administración de la función investigación en las unidades académicas de la Universidad Austral, Tesis de Maestría “Gestión y Evaluación de la Educación”, Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF).

• Santos Guerra, M.A (2004). “Sentido y finalidad de la Evaluación de la Universidad”, Revista Perspectiva Educacional, Instituto de Educación UCV, Nº 37-38, I y II Sem. 2001, pp. 9-33. https://www.unap.cl/prontus_unap/site/docs/20120709/20120709111137/evaluaciondelauniversidad_santos_guerra.pdf
Published
2024-11-12
How to Cite
Salinas, L., & Tarzia, D. A. (2024). The challenge of managing research at the University. The case of a private university in the province of Buenos Aires. Cuadernos Universitarios, 17(17), 77-90. https://doi.org/10.53794/cu.v17i17.628