The The teaching work of transmitting. The critical scenery of the first quarter of the 21st Century.
Abstract
The teaching work during the first quarter of the 21st Century renews the crisis on the act of transmitting which seems to be inherent to the task. The present essay recapitulates the historic-cultural logic that has led to the aforementioned crisis after modernity to indicate that what this crisis demands is the redefinition of all the actors who are education related. It aims to demonstrate that what urges now is to surmount passive learners faced with educators who solely transmit information in order to focus on a new form of interacting: educators who allow learners to take on an inherited culture and to transform it by appropriating it whilst permitting to develop skills that not only allow to transcend the mere receiving of information, but also lead towards attitudes more socially engaged and more empathetic with humanity.
Downloads
References
• Ballesteros J. (2017), Corrientes pedagógicas contemporáneas, UCSF, Santa Fe
• Bárcena F. (2002) Una pedagogía del mundo. Aproximación a la filosofía de la educación de Hannah Arendt en Revista anthropos: Huellas del conocimiento, ISSN 1137-3636, Nº 224, 2009. Recuperado el día 16/05/2024
• Baricco, Alessandro, (2020) The game, traducción y adaptación al español de La Letra SL, Verona.
• Boletta, V. y otros (2018), Sin transmisión no hay aprendizaje. Reflexiones epistemológicas en torno al concepto de transmisión, Actas de la II Jornada nacional de epistemología en Psicopedagogía y disciplinas afines, ISSN 2545-6288. Consultado el día 26/06/2024
• Durkheim, J (2013), Educación y sociología. Barcelona, Península
• Fattore, N. & Caldo, P. Transmisión: una palabra clave para repensar el vínculo pedagogía, política y sociedad, VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas, La Plata, 2011, ISSN 1853¬9602. Consultado el día 14/6/2024
• Grimberg, S. (2016), Elogio de la transmisión. La escolaridad más allá de las sociedades de aprendizaje en POLIFONÍAS. Revista de educación, año 4, N°8
https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/39365/Vol5%282%29_021_jett_montenegro_condenanza.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000185/00000005.pdf
https://revistas.unal.edu.co/index.php/forum/article/view/108712/88788
https://web.curza.uncoma.edu.ar/publicaciones/acta/ii-jornada-nacional-de-epistemologia-en-psicopedagogia-y-disciplinas-afines
https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.962/ev.962.pdf
https://www.researchgate.net/publication/311297179_De_la_Sociedad_Desescolarizada_de_Ivan_Illich_a_la_Escuela_en_la_Nube_de_Sugata_Mitra
https://www.scribd.com/doc/221762121/F-Barcena-Una-Pedagogia-Del-Mundo-Aproximacion-a-La-Filosofia-de-La-Educacion-de-Hannah-Arendt-libre
• Illich, I. (2011) La sociedad desescolarizada. Argentina: Godot
• Kant, I, (2009) Sobre pedagogía, Editorial Universidad Nacional de Córdoba Encuentro Grupo Editor, ISBN: 978-987-1432-25-7
• Larrosa, Jorge (2003) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación, Fondo de Cultura Económica, México
• Montenegro, E.B.J. y Condenanza, L.M. (2014). Transmitir y educar: sentidos, críticas y posibilidades. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2) Consultado el día 07/06/2024
• Pineau, P., (2007) Algunas ideas sobre el triunfo pasado, la crisis actual y las posibilidades futuras de la forma escolar, en Las formas de lo escolar, Baquero, Dicker, Frigerio compiladores, Del estante Editorial
• Rosseau, J, (1985), Emilio. Madrid, EDAF
• Salgado García, E., De la sociedad desescolarizada, de Iván Illich, a la Escuela en la Nube de Sugata Mitra”, Book, DOI http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.21651.07202. Consultado el 05/07/2024
• Sierra Hernández, E., “Baricco, el No Gamer que estudia The Game” en Forum. Rev. 24 (Julio-diciembre 2023) e-ISSN: 2216-1767. Consultado el 04/07/2024
https://revistas.unal.edu.co/index.php/forum/article/view/108712/88788
• Vilafranca Manguan, I., La filosofía de la educación de Rousseau: el naturalismo eudaimonista, en Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació DOI: 10.2436/20.3009.01.94, núm. 19 (gener-juny, 2012), pàg. 35-53 Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana ISSN: 1134-0258 e-ISSN: 2013-9632. Recuperado el día 02/05/2024
Copyright (c) 2024 Carmen Beatriz González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.