Virtuality in curricular internationalization: support for intercultural encounter?

  • Gracia María Clérico Universidad Nacional del Litoral, Facultad de Humanidades y Ciencias
  • Ángeles Ramírez Barbieri Universidad Nacional del Litoral, Facultad de Humanidades y Ciencias.
  • Gaspar Elías Yuri Universidade Federal dos Vales de Jequitinhonha e Mucuri, Facultad Interdisciplinar en Humanidades.
Keywords: curriculum internationalization, virtuality, intercultural encounter

Abstract

Some advances of an evaluative investigation of a curricular internationalization proposal from the Psychology area involving four Argentine and Brazilian universities -UNL, UADER, UFMG and UFVM- are announced here. In it students from both countries carry out the same case study on adolescence or youth. To that end, they attend virtual classes taught by foreign teachers and share results in a virtual classroom and by video conferences. After describing the internationalization project and how virtualization irrupts into it, this paper reflects on adolescence and the possible uses of technologies, recovering psychoanalytic contributions. New questions are introduced that generate a concern to enhance the contributions of educational technologies to foster intercultural encounters and to advance in the creation of effective learning environments where the human face of technologies is considered.

 

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22507132/42zktsodo

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gracia María Clérico, Universidad Nacional del Litoral, Facultad de Humanidades y Ciencias

Doctora en Educación, Magister en Investigación Educativa con orientación socio antropológica. Licenciada en Ciencias de la Educación y en Psicología. Profesora adjunta de la cátedra de Psicología de la Facultad de Humanidades y Ciencias de Universidad Nacional del Litoral. Profesora de Sociología y del Seminario de Integración y Síntesis en Institutos de Formación Docente. Asistente técnico pedagógica de la Subsecretaría de Educación Artística y Desarrollo Socioeducativo del Ministerio de Innovación y Cultura de Santa Fe.

Ángeles Ramírez Barbieri, Universidad Nacional del Litoral, Facultad de Humanidades y Ciencias.

Licenciada en psicología. Practicante del psicoanálisis. Magister en psicoanálisis. Jefe de Trabajos Prácticos en  la cátedra de Psicología de la Facultad de Humanidades y Ciencias de Universidad Nacional del Litoral -FHUC/UNL- y Profesora Adjunta en la cátedra de Psicopatología de la Licenciatura en Psicología en la Universidad Católica de Santa Fe  -UCSF-. Atención primaria en salud, en el dispositivo "clinica de la subjetividad" de la Dirección Provincial de Salud Mental de la Provincia de Santa fe. En el CAPS Juventud del norte.

Gaspar Elías Yuri, Universidade Federal dos Vales de Jequitinhonha e Mucuri, Facultad Interdisciplinar en Humanidades.

Doctor en Psicología por la Universidad Federal de Minas Gerais - UFMG (Brasil), con estancia doctoral en la Università di Bologna (Italia). Magister y graduado en Psicología por UFMG. Profesor Adjunto de la Facultad  Interdisciplinar de Humanidades de la Universidad Federal de los Valles de Jequitinhonha y Mucuri - UFVJM. Profesor Permanente del Programa de Post-Graduación en Ciencias Humanas de UFVJM, en la línea de investigación Educación,  Cultura y Sociedad, sublínea Fenomenología, Procesos Culturales, Formación de la Persona.

Published
2019-12-22
How to Cite
Clérico, G. M., Ramírez Barbieri, Ángeles, & Yuri, G. E. (2019). Virtuality in curricular internationalization: support for intercultural encounter?. Cuadernos Universitarios, 12(XII), 51-62. Retrieved from https://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/CU/article/view/267