Academic Management in the Context of the Institutional Evaluation of UCASAL
Abstract
Among the profound transformations that have taken place in recent decades in higher education systems around the world, quality assurance mechanisms have assumed a prominent place, being installed in Argentina as a public policy in the mid 90’s.
At the same time, the massification of coverage at the higher level is associated with the strength of the emergence of distance education systems, which install bimodality in their educational offers.
This is what happened at the Catholic University of Salta (UCASAL). In 1997, the National Commission for University Evaluation and Accreditation (CONEAU) began to implement external evaluations in university institutions (article 44 of the Higher Education Law no. 24521). Among the addressed dimensions, academic management is fundamental to evaluate the quality in universities. This paper aims to inquire about the incidence of the process of institutional evaluation in the academic management of the distance learning modality dimensión, in regard to the topics of updating and improvement and the mechanisms of access to teaching.
Downloads
References
Bertoni, A. et al. (1995). Evaluación nuevos significados para una práctica compleja. Kapelusz.
CONEAU (2019). Informe de evaluación externa.
——— (2008). Informe de evaluación externa.
——— (2002). Contribuciones para un análisis del impacto del sistema de evaluación y acreditación. https://goo.gl/p1BfuM.
——— (1997). Lineamientos para la evaluación institucional.
Corengia, Á. (2015). El impacto de la CONEAU en universidades argentinas. Teseo.
——— (2005). Estado, mercado y universidad en la génesis de la política de evaluación y acreditación universitaria argentina (1991 1995). [Tesis de maestría]. https://issuu.com/shikomaru/docs/2._tesis_maestr_a_angela_corengia
De Vincenzi, A. (2018). Percepciones de los académicos sobre la mejora de la calidad de la educación universitaria argentina. En Barsky, O. et al., La Ley de Educación Superior: impactos, desafíos e incertidumbres . Teseo.
Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (1985). La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal.
Guaglianone, A. (2017). Impacto de los procesos de aseguramiento de la calidad en el sistema universitario argentino. En RAES Revista Argentina de Educación Superior. http://www.revistaraes.net/revistas/raes15_art5.pdf
Lemaitre, M. J. (Coord.) (2018). La educación superior como parte del sistema educativo en América Latina y el Caribe. UNESCO IESALC.
Ministerio de Educación de la Nación. (1995). Ley de Educación Superior n.° 24521 (LES).
Ministerio de Educación y Deportes. (2017). Resolución Ministerial n.° 2641-E/2017
https://www.coneau.gob.ar/archivos/form09posg/ResMED2641_17.pdf
Miceli, S. (2019). El Sistema de Aseguramiento de la Calidad. UAI. Teseo.
Rama, C. (2017). [Conferencia magistral]. Aula Magna de la Universidad Católica de Salta, Argentina.
Resolución Rectoral n.º 413/07 (2007). Objetivos y Acciones para la Gestión-UCASAL.
Scharager y Aravena (2010). Impacto de las políticas de aseguramiento de la calidad en programas de educación superior.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3731065
Salinas Salazar, M. L. (2009). La evaluación como dispositivo para la participación.
UNESCO IESALC (2020). COVID-19 y educación superior. De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.
Universidad Católica de Salta Resolución Rectoral N° 1946 p. 26
Copyright (c) 2021 Constanza Diedrich, Gloria Crespo, Desirée D’Ambrosio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.