Teacher Training in Higher Education: Configurations of Didactics in a Professorship of Arts
Abstract
This essay refers to the configurations of didactics according to situated training fields. From the position of General Didactics teacher in artistic teacher training, the author asks herself: what is taught, what is it taught for and how is it taught in disciplinary didactics? What are
the meeting points, disagreements, relationships and tensions in the configurations of didactics, where didactic, disciplinary and technological knowledge come into play?
Didactics is a discipline that deals with the complex practice of teaching. In its constitution, foundational contributions of psychology, the curriculum and multiple disciplines from various fields of knowledge are recognized, with which it is related and in tension.
In the practice of didactics teaching, actions emerge that reveal the thinking and feeling of dichotomous positions between the general and specific training fields. Putting them in constructive dialogue is the challenge towards a didactics of diversity that adds to the field of professionalizing practice.
Downloads
References
Bazán, S., Devoto, E. (2013). La Didáctica no es un árbol: Didáctica General y Didácticas Específicas. Entrevista a Alicia Camilloni. Revista de Educación. Volumen 6. Pp. 13 – 34. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/750/789
Bolívar, Antonio (2008). Didáctica y Curriculum: de la modernidad a la postmodernidad. Aljibe. Malaga
Camilloni, A. (1996). De deudas, herencias y legados. Una introducción a las corrientes actuales de la didáctica. En: Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 17 – 39). Paidós. Buenos Aires
Camilloni, A. y Otros (2008). El Saber Didáctico. Paidós. Cuestiones de Educación.
Davini, M. C. (1996). Conflictos en la evolución de la didáctica. La demarcación de la didáctica general y las didácticas especiales. En: Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
Litwin E. (1997): Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Paidós Educador.
Maggio, M. (2018) Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires: Paidós.
Resolución N° 111-CFE-10. La Educación Artística en el Sistema Educativo Nacional.
Resolución N° 13937-E-2019 Diseño Curricular Provincial para la Formación Docente Inicial del Profesorado de Danza con Orientación en Expresión Corporal. Min Ed. Jujuy
Souto Marta (2014) Didáctica General y Didácticas Especiales. Aportes para la discusión. En: Debates universitarios acerca de lo Didáctico y la Formación Docente: Didáctica General y didácticas específicas. Estrategias de enseñanza. Ambientes de Aprendizaje. Comps. A. M. Malet y E. Monetti. Noveduc. CABA
Copyright (c) 2021 Norma Cristina Figueroa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.