Decoding and comprehension processes in first-grade children's reading
Abstract
This research analyzes the processes of decoding and reading comprehension in 44 children from public and private schools in the city of Salta. This study examines the routes to reading access (Jaichenco, 2009), lexical and sublexical, used by children, with a predominance of the former. To evaluate the understanding of the alphabetic principle, individual interviews were conducted with first-grade children using a pictogram book that contained the lyrics of a previously learned song.
It was observed that most children read using the lexical route in most cases, although they also use the sublexical route for unfamiliar or less familiar words. The interviewed children who do not read rely on context to interpret the content of the book. Additionally, two levels of interpretation were identified, and the importance of phonological awareness in learning to read is emphasized.
Downloads
References
Abusamra, Valeria; Joanette, Yves (2012). Lectura, escritura y comprensión de textos: aspectos cognitivos de una habilidad cultural Revista Neuropsicologia Latinoamericana, vol. 4, núm. 1, pp. i-iv Sociedad Latinoamericana de Neuropsicología. Québec, Canadá.
De Mier, Mariela; Borzone, Ana y Cupani, Marcos (2012) “La fluidez lectora en los primeros grados: relación entre habilidades de decodificación, características textuales y comprensión. Un estudio piloto con niños hablantes de español” en Revista Neuropsicología Latinoamericana (2012), 4 (1), 18-33.
De Vega, M. (2002). Del significado simbólico al significado corpóreo, Estudios de Psicología, vol. 23, núm. 2, pp. 153-174.
Ferreiro, E. (1982) Proceso de alfabetización. La alfabetización en proceso. Bs. As.: CEAL.
__________ (1988) “Procesos de interpretación de la escritura previos a la lectura convencional” en Alfabetización: Teoría y práctica. México: Siglo XXI.
___________ (1994) “Diversidad y proceso de alfabetización: de la celebración a la toma de conciencia” en Lectura y Vida, Año 15, 3, 39-44.
____________ (1999) Cultura escrita y educación. México: Fondo de cultura económica.
Jaichenco, Virginia (2010). “Aprender a leer y a escribir desde una perspectiva psicolingüística”, en La formación docente en alfabetización inicial 2009-2010.
Copyright (c) 2024 Valeria Abigail Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.