Una mirada sobre la enseñanza universitaria

  • Elda Monetti Departamento de Ciencias de la Educación - Universidad Nacional del Sur
Keywords: teaching – university teaching – university teacher – university student - learning, teaching, university teaching, unversity student, learning

Abstract

Abstract

The university is a Middle Ages creation that today, in the 21st century, continues to exist, transformed, accompanying to a greater or lesser extent the changes and mutations that the history of Western man has gone through. Although over time it has adopted multiple functions, teaching and research are not only maintained to this day but are also presented as institutional identity features. The person in charge of carrying them out is the same actor: the teacher.

This work focuses on one of the activities in his charge: teaching. Its objectives  are: to outline its definition by approaching it from various theoretical perspectives such as, among others, pedagogical, didactic and discursive; to present the conditions of possibility of its realization in the university today and to give visibility to naturalized practices focused on university teaching that will allow us to rethink their place within the educational institution.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbier, J. M. (1996). Análisis de las prácticas: temas conceptuales. En Blanchard Laville C. & Fablet, D. (Coop.) L´Analyse des pratiques profesionnelles. Paris: L ´Harmattan.
Barbier, J. M. (1999). Prácticas de Formación, Evaluación y análisis. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Barbier, J. M. (2005). Notas tomadas durante el Seminario de doctorado: “El Análisis de la Formación: saberes, acciones e identidades” dictado por J.M.Barbier. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, UBA.
Barbier J. M. & Galatanu, O. (2000). La singularidad de las acciones: Algunas herramientas de análisis. En Barbier, J. M. (dir) L´analyse de la singularité de l´action. Paris: PUF.
Barco, S. (1996). La corriente crítica en didáctica. En AAVV Corrientes Didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
Barnett, R. (2007). A will to learn. England: Mc Graw Hill.
Barnett, R. (2008). Introducción. En Barnett, R. Para una transformación de la universidad. España: Octaedro.
Barnett, R. (2009a). Foreword. En Kreber, C. (2009). The university and its disciplines. UK: Routledge.
Barnett, R. (2009b): Knowing and becoming in the higher education curriculum. Studies in Higher Education, 34 (4): 429-440
Barnett, R. (2011). Being a University. London: Routledge.
Barsky, O. & Sigal, V. & Dávila, M. (2004). Los desafíos de la universidad argentina. Buenos Aires :Siglo XXI.
Bhatia, V. (1998). Analysing Genre: language use in professional settings. London: Longman.
Becher, T. (2001). Tribus y Territorios Académicos. Barcelona: Gedisa.
Berkenkotter, C. & Huckin T. (1995a). Rethinking genre from a sociocognitive perspective. En Berkenkotter, C. y Huckin T. Genre knowledge in disciplinary communication, Hillsdales: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 1-25.
Berkenkotter, C. & Huckin T. (1995b).Suffer the little children: Learning the curriculum genres of school and university. En Berkenkotter, C. & Huckin T. Genre knowledge in disciplinary communication, Hillsdales: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 151-163.
Buchbinder, P. (2005), Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.
Camilloni, A. W de (1996). De herencias, deudas y legados, Una introducción a las corrientes actuales de la didáctica. En AAVV Corrientes Didácticas Contemporáneas, Buenos Aires: Paidós.
Camilloni, A. (2007). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.
Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
Cazden,C. (1990). El discurso del aula. En Wittrock,M. La investigación de la enseñanza III. México: Paidós.
Cazden,C. (1991). El discurso en el aula. Barcelona: Paidós.
Chiroleu, A. (2002). La profesión académica en Argentina. Revista (Syn)Thesis. Centro de Ciencias Sociales de la Universidad del Estado de Río de Janeiro, 7: 41-52.
Chiroleu, A. & Suasnabar, C. & Rovelli, L. (2012). Política Universitaria en la Argentina. Revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Buenos Aires. Universidad Nacional de General Sarmiento / Instituto de Estudios y Capacitación – CONADU.
Clark, B. (1983). El sistema de educación superior. México: Nueva Imagen.
Cols, E. (2000). La enseñanza y los profesores: metáforas, modelos y formas de enseñar. En Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, IX (17): 8 – 22.
Cols, E. (2007). Problemas de la enseñanza y propuestas didácticas a través del tiempo. En Camilloni, A. R.W. de (2007). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.
Contreras J. D. (1194). Enseñanza, currículum y profesorado. España: Akal,
Corea C. & Lewkowicz, I. (2004). Pedagogía del Aburrido. Buenos Aires: Paidós.
Cubo de Severino, L. et al. (2005). Los textos de la ciencia. Córdoba: Editorial Comunicarte.
Da Cunha, M. I. (1996). Ensino com pesquisa: a prática do profesor universitário. Cadernos Pesquisa, 97: 31 – 46.
Da Cunha, M. I. (1998). O professor universitário. Brasil: JM Editora.
Da Cunha, M. I. (2004). O bom professor e sua prática. Brasil: Papirus editora.
Davini, M. C. (1996). Conflictos en la evolución de la didáctica. La demarcación de la didáctica general y las didácticas especiales. En AAVV Corrientes Didácticas Contemporáneas (pp.41 – 74). Buenos Aires: Paidós.
Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza. Buenos Aires: Santillana.
Diccionario de las Ciencias de la educación. (1983). Madrid: Santillana.
Diccionario de la Lengua Española. (2005). Madrid: Espasa – Calpe S.A.
Donald, G.J. (2009).The Commons: Disciplinary and interdisciplinary encounters. En Kreber, C. The university and its disciplines. UK: Routledge.
Edelstein, G. (1996). Un capítulo pendiente: el método en el debate didáctico contemporáneo. En AAVV Corrientes Didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
Fanghanel, J. (2009). The role of ideology in shaping academics’ conceptions of their discipline, Teaching in Higher Education, 14:5, 565-577.
Fanghanel, J. (2012). Being an academic. United Kingdon: Routledge.
Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza en Wittrock, M. La investigación de la enseñanza I, España: Paidós.
Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.
Frand, J. (2000). The information age mindset. Educause Review : 14 – 24. Recuperado el 10 de marzo de 2022 de https://er.educause.edu/-/media/files/article-downloads/erm0051.pdf
Gvirtz, S. & Camou, A. (2009). La Universidad Argentina en discusión. Buenos Aires: Granica.
IESALC (2006). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000 – 2005. La metamorfosis de la educación superior. Venezuela: IESALC.
Jones A. (2009). Generic attributes as espoused theory: the importance of context. High Education, 58:175–191.
Kemmis, S (2010). What is professional practice? Recognizing and respecting diversity in understandings of practice. En Clive K. (ed.) Elaborating professionalism: Studies in practice and theory. New York: Springer. Recuperado el 20 de noviembre de 2019 de http://www.csu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0011/154865/Kemmis_Prof_Practice_chapter_02.pdf
Kornblit, A. (coord.) (2004). Metodologías cualitativas en ciencias sociales Buenos Aires: Biblos.
Kreber, C. (2009). The university and its disciplines. United Kingdom: Routledge.
Krotsch P. & Suasnábar, C. (2005). Los estudios sobre la Educación Superior: Una reflexión desde Argentina y América Latina. Recuperado el 13 de enero de 2020 de http://rapes.unsl.edu.ar/Publicaciones-Investigacion-Estudios-Educacion-Superior/Estudios%20Sobre%20Educacion-Krotsch-Suasnavar.htm
Le Goff, J. (1999). Los intelectuales en la Edad Media. Barcelona: Gedisa.
Litwin, E. (1996). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En AAVV. Corrientes Didácticas Contemporáneas (pp 91–116). Buenos Aires: Paidós.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Buenos Aires: Paidós.
Lucarelli, E. (1998). Didáctica del nivel superior sus notas distintivas en Lucarelli, Elisa La didáctica del nivel Superior. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, UBA.
Lucarelli, E. (comp) (2000). El Asesor Pedagógico en la Universidad. Buenos Aires: Paidós.
Lucarelli, E. (2009a). Consideraciones curriculares para la formación en la profesión dentro de la universidad. En Riquelme, G. C. Las universidades frente a las demandas sociales y productivas (pp. 199 – 212). Tomo III. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Lucarelli, E. (2009b). Teoría y práctica en la universidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Lucarelli, E. (2011). Didáctica universitaria: ¿Un asunto de interés para la universidad actual? Perspectiva, 29 (2): 417-441.
Lucarelli, E. (2012). Las asesorías pedagógicas y la conformación del campo de la Didáctica y la Pedagogía universitarias. En Lucarelli, E. y Finkelstein C. (editoras) El asesor pedagógico en la Universidad. Entre la formación y la intervención. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Marginson, S. (2008). Clark Kerr and the uses of the university. CSHE Ideas and Issues in Higher Education seminar. Centre for the Study of Higher Education, University of Melbourne. Recuperado el 17 de octubre de 2021 http://www.cshe.unimelb.edu.au/research/res_seminars/issues_ideas/2008/docs/ClarkKerr15Dec08.pdf
Marquina, M., Fernandez Lamarra, N. (2008). The Academic Profession in Argentina: characteristics and trends in the context of a mass higher education system. En The Changing Academic Profession in International Comparative and Quantitative Perspectives. Research Institute for Higher Education Hiroshima University. Japan. Recuperado el 24 de mayo de 2021 de http://en.rihe.hiroshima-u.ac.jp/
Martin, E. (2009). Profesorado competente para formar alumnado competente: El reto del cambio docente. En Pozo J. & Pérez Echeverría, M. Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Morata.
Meirieu., (2023) Educar hoy. Buenos Aires: Homo Sapiens.
Menéndez, E. (1998). Estilos de vida, riesgos y construcción social: conceptos similares y significados diferentes. Estudios sociológicos México, D.F: El Colegio de México, Centro de Estudios Sociológicos, 16, (46): 37-67.
Menges, R & Austin, A. (2002). Teaching in Higher education. En American Education Research Association. Handbook of research on teaching. USA: Macmillan.
Moliner, M. (1997). Diccionario de Uso del Español. España: Gredos.
Mollis, M. (1995). En busca de respuestas a la crisis universitaria: Historia y cultura [versión electrónica]. Perfiles Educativos, julio-sept. Recuperado el 9 de mayo de 2022 de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=13206904.
Mollis, M. (2003). Un breve diagnóstico de las universidades argentinas: identidades alteradas. En Mollis M. Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado el 10 de marzo del 2022 de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/mollis/presentacion.pdf
Mollis, M. (2010). Las transformaciones de la Educación Superior en América Latina: Identidades en construcción. Educación Superior y Sociedad, 15 (1). IESALC. Venezuela.
Autora (2018)
Autora (2023)
Pérez Gómez, A. (1989). Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica. En Gimeno Sacristán J. y Pérez Gómez, A. La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid:AKAL.
Pérez Gómez, A. (1993). Enseñanza para la comprensión. En Gimeno Sacristán J. y Pérez Gómez, A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Prensky, M. (2005). Listen to the natives. Recuperado el 18 de febrero del 2022 en http://www.ascd.org/authors/ed_lead/el200512_prensky.html.
Quiroga, S. E. (1998). Adolescencia: del goce orgánico al hallazgo del objeto. Buenos Aires: Eudeba.
Rama, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina. Argentina: FCE.
Rama, C (2009). La tendencia a la masificación de la cobertura de la educación superior en América Latina. Revista Ibero-Americana de Educação, 50: 173-195.
Riquelme, G. C. (2008a). Las universidades frente a las demandas sociales y productivas. Tomo I. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Riquelme, G. C. (2008b). Las universidades frente a las demandas sociales y productivas. Tomo II. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Riquelme, G.C. (2009). Las universidades frente a las demandas sociales y productivas. Tomo III. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Schatzki, T. (2001) “Introduction: practice theory” en Schatzki, T. & Knorr Cetina, K. &
Von Savigny, E. (editors). The practice turn in Contemporary Theory. London: Routledge.pp.10-23.
Schatzki, T. (2012 a) “Foreword”. En Hager, P., Lee, A. , Reich, A. (edit) Practice, Learning and Change Practice-Theory Perspectives on Professional Learning. Autralia: Springer. pp.vii-viii.
Schatzki, T. (2012 b). A primer on Practices: Theory and Research”. In Hutchings, M.
and Trede, F. (eds.) Practice. Based Education: Perspectives and Strategies. Rotterdam: Sense Publishers, pp. 13-26.
Scott, J. (2006). The misión of the university: medieval to posmodern transformations. The Journal of Higher Education, 77(1):1-39.
Siemens G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado el 10 de marzo del 2022 de www. elearnspace. org/ articles/ connectivism. Htm
Souto, M. (1993). Hacia una didáctica de lo grupal. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Souto, M. (1996). La clase escolar, Una mirada desde la didáctica de lo grupal. En AAVV Corrientes Didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
Souto, M. (2011). La residencia: un espacio múltiple de formación. En Menghini, R. & Negrin, M. (compiladores). Prácticas y residencias en la formación de docentes. Buenos Aires: Jorge Baudino, pp.23-47.
Swales, J. (1998). Genre Analysis. English in academic and research setting. Cambridge University Press.
Webster, F. (2010). The Postmodern University, Research and Media Studies. Canadian Journal of Media Studies. Recuperado el 8 de febrero del 2022 de http://cjms.fims.uwo.ca/issues/07-01/Frank%20Webster.pdf
Wittrock, B. (1996). Las tres transformaciones de la universidad moderna. En Rothblatt, S. & Wittrock, B. (compiladores) La Universidad europea y americana desde 1800: las tres transformaciones de la universidad moderna. Barcelona: Pomares-Corredor.
Young, L. (1994). University lectures – Macro structure and microfeatures. En Flowerdew, J. Academic Listening. Great Britain: Cambridge University Press.
Zabalza, M. A. (2001). La didáctica universitaria como marco de referencia para la formación docente y la mejora de la calidad de la enseñanza Universitaria. Conferencia de clausura del II Congreso Iberoamericano de Didáctica Universitaria. Universidad de Santiago de Compostela. España.
Zabalza, M. A. (2003-2004) Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos educativos, 6-7: 113-136.
Zabalza, M. A. (2007). La Didáctica Universitaria. Bordón. Revista de pedagogía, 59 (2-3): 489-510.
Published
2024-11-12
How to Cite
Monetti, E. (2024). Una mirada sobre la enseñanza universitaria. Cuadernos Universitarios, 17(17), 11-28. https://doi.org/10.53794/cu.v17i17.652