Axiology of the word. The value of dialogue, as an ontological foundation, as a human bond and as a pedagogical resource

  • Gabriela Gómez
Keywords: dialogue, ontoligical foundation, language, teaching practice

Abstract

The value of the word is proposed as a central
element of all educational practice; this centrality is
given by an ontological foundation, since the word,
as a dialogue-conversation, is rooted in the very
structure of being.
This study has examined the Socratic Mayeutics,
the Platonic Dialogue, Edith Stein’s Anthropology,
Martin Buber’s Dialogical Philosophy and Rafael
Echeverria’s Ontology of Language. The purpose of
it is to reflect on the dialogical character of human
structure, the premise of every educational act and
of every reflection on it.
We consider that education seeks, today more than
ever, a philosophical reflection; beyond the changes
of paradigms, the technological irruptions and the
remnants of that «instrumental reason» inherited
from modernity. Every time we believe it has been
surpassed, it emerges again with all its instinct of
survival. Rethinking «Education», to connect with
the deep sense of the teaching practice.

 

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22507132/h0erl1zyk

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amilburu, M. G. (2014). «Filosofía de la educación», en Fernández Labastida, F. y Mercado, J. A. (ed.). Philosophica: Enciclopedia filosófica on line. Disponible en: http://www.philosophica.info/archivo/2014/voces/filosofia_de_la_educacion/Filosofia_de_la_Educacion.html

Buber, M. (2017). Yo y Tú. (Primera edición digital). Ed. Herder. Caballero Bono, J. L. (2012). «Consideraciones y preguntas en torno al concepto de empatía en Edith Stein». Aporía: revista internacional de investigaciones filosóficas, ISSN 0718-9788, n.o 3, 15-28.

Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. (Sexta Edición). J.C Zaés Editor.

Corominas, J. (1987) «Breve Diccionario Etimológico de la Lengua Castellana». Bibliotéca Románica Hispánica, dirigida por Dámaso Alonso. V. Diccionarios, 2 (3°edición, 4° reimpresión). Ed. Gredos, Madrid.

Flórez, A. (2011). «La forma del diálogo y la forma de la filosofía en Platón». Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu, 53(156), 369-398. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682011000200013&lng=en&tlng=es.

Hegel, G. W. F. (1985). Lecciones sobre la historia de la filosofía. Tomo II. México: Fondo de Cultura Económica.

Laborda Gil, X. (2010). «Crátilo. Diálogo con el mito platónico de la lingüística». Revista electrónica de estudios filológicos. Universidad de Barcelona.

Palma, A. G. (2011). «Las concepciones del lenguaje en Gadamer y Habermas: Intersecciones y diferencias hacia posibles aportes para un análisis crítico del discurso». Cuadernos del Sur. Filosofía, n.o 40, 133-152.

Ramos, G. (2013). Del Yo y Tú a la comunidad socialista en Martín Buber. (Tesis de licenciatura. Director: Dr. Mariano Ure). Buenos Aires: Pontificia Universidad Católica Argentina «Santa María de los Buenos Aires», Facultad de Filosofía y Letras, Departamento de Filosofía.

Stein, E. (2005). Sobre el problema de la empatía. En Obras Completas II. Escritos filosóficos. Etapa fenomenológica. Vitoria- Madrid-Burgos. El Carmen-Espiritualidad-Monte Carmelo. p. 216.

Tunnermann Bernheim, C. (2008). Panorama general sobre la filosofía de la educación. Editorial Hispamer.

Tylbor, J. (2019). «Capitalismo de plataformas, de Nick Srnicek». (Reseña). Revista IDZ (Ideas de Izquierda).

Published
2020-12-03
How to Cite
Gómez, G. (2020). Axiology of the word. The value of dialogue, as an ontological foundation, as a human bond and as a pedagogical resource. Cuadernos Universitarios, 13(XIII), 67-78. https://doi.org/10.53794/cu.v13iXIII.302