Didactics and gaming in higher education: configurations in initial teacher training

  • Marcelo Gastón Jorge Navarro
Keywords: didactics, gaming, higher education, teacher training

Abstract

Didactics cannot be understood as a finished field of study that
provides recipes or formulas to teach, but as a space for debate and dialogue in constant construction of new knowledge.
Based on this idea, we reflect on the importance
of didactics and gaming in undergraduate teacher
training in higher education as a way of working
that calls for constant interaction between teacher
and students, and where the role of the latter is
the main source of construction of individual and
collective learning.
The objective of the following essay is to present a
variety of perspectives to understand and analyze the
didactic processes focused on recreational aspects
from a critical and reflective viewpoint that gives
a holistic look to teacher training in order to allow
new debates and expand the application panorama
of different teaching strategies and techniques.

 

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22507132/8n1sak4st

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. Educación emocional y en valores. España: Wolters Kluwer.

Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid, Alianza.

Elkonin, D. B. (1980 [1978]). Psicología del juego. Madrid: Visor libros.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Filloux, J. C. (1996). Intersubjetividad y formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Flores H. (2009). El juego como estrategia alternativa para mejorar la adquisición de la lecto-escritura en los alumnos de primer grado de educación primaria de la escuela Manuel José Othón ubicada en Jalpilla, Axta de Terrazas, S. L. P. (Tesis de licenciatura). Universidad Tangamanga de México, San Luis Potosí.

Freud, S. (2017). Más allá del principio de placer. Madrid, Amorrortu editores

Huizinga, J. (2000). Homo ludens. (E. Imaz, trad.) Madrid: Editorial Aliaza-Emecé.

Litwin, E. (2013). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.

Martín Cruz, N.; Martín Pérez, V. y Trevilla Cantero, C. (2009, octubre) «Influencia de la motivación intrínseca y extrínseca sobre la transmisión de conocimiento. El caso de una organización sin fines de lucro CIRIEC-España», Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, n.o 66, pp. 187-211.

Revista Internacional Magisterio (2006). Ludocreatividad. N.º 19. Disponible en: https://www.magisterio.com.co/revista/ludocreatividad

Vigotski, L. S. (1982). «El juego y su función en el desarrollo psíquico del niño». Madrid, Cuadernos de Pedagogía 85, pp. 39-48

Published
2020-12-03
How to Cite
Jorge Navarro, M. G. (2020). Didactics and gaming in higher education: configurations in initial teacher training. Cuadernos Universitarios, 13(XIII), 79-88. https://doi.org/10.53794/cu.v13iXIII.303