Los The Processes of Evaluation, Accreditation, Quality and Innovation in the Argentine University in the 1990s

  • Marcelo Gastón Jorge Navarro Universidad Católica de Salta
Keywords: Higher Education- Evaluation- Accreditation- Innovation- Quality

Abstract

In the last three decades, the various Latin American higher education systems have experienced strong fragmentation and diversification processes in their offer and in their organization. Higher education in the continent shows marked inequalities in various dimensions such as access and permanence, the incorporation of new curricular content, the care of various historically marginalized groups and social sectors, teacher training and the incorporation of information technologies and communication, among others.

In this context, it is necessary to think about the higher level from several dimensions that allow us to understand the historical processes that marked the future of universities in the region in general, and in Argentina in particular.

The following essay aims to analyze some historical aspects that marked the reconfiguration of higher education in the 90s, mainly in relation to the incorporation of evaluation and accreditation processes, and the importance of their link with the concepts of quality and innovation in the framework of the neoliberal transformations of the late twentieth century

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, S. (2015). Evaluación universitaria: dos enfoques, dos dinámicas. Revista Políticas Universitarias, 2, 26-31.

Bianchi, S. (2012). Historia social general. Universidad Nacional de Quilmes. Bernal, Buenos Aires

Brunner, J. (1993). Evaluación y financiamiento de la educación superior en América Latina: bases para un nuevo contrato. En H. Courard (ed.), Políticas comparadas de educación superior en América Latina. Santiago de Chile: FLACSO.

Brunner, J. y Villalobos, C. (2014). Políticas de educación superior en Iberoamérica, 2009- 2013. Ponencia presentada en III Encuentro de Rectores Universia 2014, Río de Janeiro.

Feldfeber, M. (1997) “La propuesta educativa neoliberal” En: Revista Espacios, N° 22, Buenos Aires Facultad de Filosofía y Letras

Fernández Lamarra, N. (2007). Educación superior y calidad en América Latina y Argentina: los procesos de evaluación y acreditación. Buenos Aires: EDUNTREF

Fernández Lamarra, N. (2010) Hacia una nueva agenda de la Educación Superior en América Latina: situación y perspectivas. México: ANUIES

Fernández Lamarra, N. (2012) Los procesos de evaluación y acreditación de la calidad en las Universidades de América Latina. Situación, desafíos y perspectivas comparadas. En: Fernández Lamarra, N. La gestión universitaria en América Latina. Coronel Oviedo (Paraguay): Universidad de Caaguazú.

Fernández Lamarra, N. (2013) Impactos, desafíos y perspectivas comparadas de los procesos de evaluación y acreditación universitaria en Argentina y en América Latina. En: María Catalina Nosiglia (compiladora) La evaluación universitaria. Reflexiones teóricas y experiencias a nivel internacional y nacional, Eudeba, Buenos Aires.

Fernández Lamarra, N. y Aiello, M.(2013) Evaluación para la mejora. El impacto de las evaluaciones institucionales en la planificación estratégica y en la gestión de las universidades argentinas. En: Almuiñas Rivero (Comp.) La planificación estratégica en las instituciones de educación superior. Montevideo: Universidad de la República. Pp. 168-186.

Fernández Lamarra, N. y Coppola, N. (2014). Desafíos para la construcción del Espacio Latinoamericano de Educación Superior, en el marco de las políticas supranacionales en JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, nº 1, pp. 67-82

Fernández Lamarra, N. (2015) (comp). La innovación en las Universidades Nacionales. Aspectos endógenos que inciden en su surgimiento y desarrollo, Buenos Aires, EDUNTREF.

Fernández Lamarra, N. (2016). La Innovación en la Universidad: de los Conceptos a las Buenas Prácticas. En: Innovación interamericana en educación superior / Patricia Gudiño y Miguel J. Escala, compiladores. — Santo Domingo : Imp. Búho.

Fontana, Josep (2011). “Los años setenta: el inicio de la “Gran Divergencia”” en Por el bien del Imperio. Una historia del mundo desde 1945.

Ganga-Contreras, Ramos, E. & Leal, A. (2015). Teoría de agencia (TA): supuestos teóricos aplicables a la gestión universitaria. Innovar. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, vol. 25 (57), pp. 11-25.

Hobsbawm, Eric (2016). Historia del siglo XX. Crítica. Buenos Aires. Capítulo IX.

Krotsch, P. (2001). El proceso de formación e implementación de las políticas de evaluación de la calidad en Argentina. En A. Chiroleu, Repensando la educación superior. Rosario, Argentina: UNR Editora.

Luciani, L. (2019) Historia latinoamericana. Universidad Nacional de Quilmes. Bernal, Buenos Aires

Marichal, Carlos (2010). Las grandes crisis financieras. Una perspectiva global, 1873-2008. Debate. Capítulos 4 y 5.

Marquina, M. (2009). Académicos como evaluadores de instituciones y carreras universitarias en Argentina: la experiencia de una década. En M. Marquina, C. Mazzola y G. Soprano, Políticas, instituciones y protagonistas de la universidad argentina. Buenos Aires: Prometeo

Marquina, M. (2017). Yo te evalúo, tú me evalúas. Estado, profesión académica y mercado en la acreditación de carreras en la Argentina. EUDEBA, Buenos Aires

Nosiglia, M. C. (2013). Universidad y evaluación de la calidad, una relación controvertida: el caso de la UBA. En M. C. Nosiglia (comp.), La evaluación universitaria: reflexiones teóricas y experiencias a nivel internacional y nacional (pp. 191-204). Buenos Aires: EUDEBA.

Nosiglia, M. C. y Mulle, V. (2016). Las políticas de evaluación universitaria en Argentina: balance y desafíos. Panorama 10(19), p. 33-44.

Rapoport, Mario y Brenta, Noemí (2010). Las grandes crisis del capitalismo contemporáneo. Capital Intelectual. Buenos Aires. Capítulo 2 y 3.

Sain, M. (2000). Elementos de la Ciencia Política. Universidad Nacional de Quilmes, Bernal, Buenos Aires

Santos Guerra, M. A. (2001). “Sentido y finalidad de la evaluación de la universidad” En: Rev. Perspectiva Educacional, Instituto de Educación UCV, Nº 37-38, I y II Sem. Págs. 9 - 33

Puiggrós, A. (1996). “Educación neoliberal y quiebre educativo”. En: Nueva Sociedad. Nro. 146 Noviembre-Diciembre, pp. 90-101.

Thorp, Rosemary (1998). Progreso, pobreza y exclusión. Una historia económica de América Latina en el siglo XX. Banco Interamericano de Desarrollo. New York. Capítulo 7.

Published
2021-12-10
How to Cite
Jorge Navarro, M. G. (2021). Los The Processes of Evaluation, Accreditation, Quality and Innovation in the Argentine University in the 1990s. Cuadernos Universitarios, 14(XIV), 83-96. https://doi.org/10.53794/cu.v14iXIV.347

Most read articles by the same author(s)