Cartographies of Meanings on Ways of Inhabiting the Institutional in Times of Invention in a Secondary School of the Puna of Jujuy.

  • Carolina Soledad Panire
Keywords: institutional analysis, health education, subjetivity, space/time, COVID19

Abstract

From the institutionalist perspective, the present research work of the chair Institutional Analysis Applied to the Field of Health of the Professorship in Health Education of the FHyCUNJu seeks to investigate the singularity of the situation of the subjects and their idiosyncratic features as well as the monitoring in temporality and contextualization in order to understand the peculiar features of the institutions and their practices in education and health in a rural high school in the Puna of Jujuy in the period March-December 2020.
The general objective is to understand the meanings that teachers have about the ways of inhabiting the institutional during the preventive and compulsory social isolation (ASPO) and the preventive and compulsory social distancing (DISPO) COVID-19.
This is a qualitative research with a digital ethnographic approach. It uses semi-structured interviews with four teachers in the area of social sciences and documentary analysis of regulatory frameworks and reports on educational projects.
As for the results, the scenario of profound changes produced ruptures and sudden breaks in the daily life of the practices, breaking into and reconfiguring the continuity of school times and spaces. The new configuration or symbolic border that meant the passage from the school building structure to the home determines the organization teaching, understood from a pedagogical relationship mediated by a cell phone —which becomes a characteristic since the ways of inhabiting the institutional have been challenged by the health situation by COVID-19— and towards the construction of subjectivities in a health promoting school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernstein, B (1993). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.

Braslavsky, C (2019). La discriminación educativa en Argentina. Bs As: UNIPE: Editorial Universitaria.

Deleuze, G y Guattari F (2002). Rizoma y otros textos. Madrid: Editora Nacional Madrid.

Dussel, I (2020) La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. https://orcid.org/0000-0003-3983-3985. ISSN 1809- 4031 e ISSN 1809-4309

Dussel, I y otros (2020). Nuevas ecuaciones entre educación, sociedad y tecnología y Estado. En Dussel, I y otros (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Editorial Universitaria UNIPE.

Fernández, L. (1998). El análisis de lo institucional en la escuela. Buenos aires: Paidós.

Frigerio, G. (2004). Alteridad es el otro nombre de la identidad. En Frigerio y Diker, G. (comp) Una ética en el trabajo con niños y jóvenes. La habilitación de la oportunidad. BsAs: Noveduc.

Frigerio, G (2004). Ensayo, bosquejos conceptuales sobre las instituciones. En Elichiry Nora (Comp.) Aprendizajes escolares. Desarrollos en Psicología Educacional. Buenos Aires: Manantial.

Gallardo, M y Tayara, G: (2009). Pedagogía Hospitalaria. Fundación Hospital de Pediatría “Prof. Dr. Juan. P. Garrahan”. Bs. As.

Garay, L. (2000). Algunos Conceptos para analizar instituciones educativas. Cuaderno de Postgrado. Universidad Nacional de Córdoba.

Korinfeld, D. (2017). Urgencias subjetivas de niños y adolescentes: ¿Estamos preparados? Un enfoque desde la salud mental comunitaria en Niños dispersos, aburridos, solos. Buenos Aires: Noveduc.

Nicastro S, (2005). La cotidianeidad de lo escolar como expresión política. En Educar ese acto político. de Frigerio, Diker. del Estante editorial.

Nicastro, S (2020). Una mirada al trabajo de dirigir las escuelas en escenario actual. Bitácora en cuarentena para docentes y pedagogos.

Norodowski, M y Campetella, D (2020). Educación y destrucción creativa en el capitalismo pospandemia. En Dussel, I y otros (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Editorial Universitaria UNIPE.

OPS (2018). Promover la salud en la escuela ¿Cómo construir una escuela promotora de salud? Número de documento: OPS/ARG/18-031.

Ortuzar, S (2020). Notas sobre subjetividad, identidad, diferencia I, II y III. Maestría en Pedagogía. Escuela de Ciencias de la Educación. UNC.

Ortuzar, S (2020). Puntualizaciones sobre “Lo institucional” para una propuesta de intervención situacional, artesanal y crítica”. Ficha de cátedra Seminario- Taller Práctica Docente y Residencia. Escuela de Ciencias de la Educación. UNC.

Percia, M (1994). Una subjetividad que se inventa. Buenos Aires, Lugar Editorial.

Siede I. (2019). Articulaciones, filtraciones, contrastes y aportes. En Especialización en Curriculum y prácticas escolares en contexto. Buenos Aires: FLACSO Virtual Argentina.

Terigi, F (2020). Aprendizaje en el hogar comandado por la escuela: cuestiones de descontextualización y sentido. En Dussel, I y otros (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Editorial Universitaria UNIPE.

Tiramonti, G. (2019). La escuela media frente a los mandatos sociales y a las nuevas formas de diferenciación social. En Especialización en Curriculum y prácticas escolares en contexto. Buenos Aires: FLACSO Virtual Argentina.

Vásquez Recio, R (2007). Reflexiones sobre el tiempo escolar. Rev. Iberoamericana de Educación n°42/6.

Published
2021-12-10
How to Cite
Panire, C. S. (2021). Cartographies of Meanings on Ways of Inhabiting the Institutional in Times of Invention in a Secondary School of the Puna of Jujuy. Cuadernos Universitarios, 14(XIV), 107-122. https://doi.org/10.53794/cu.v14iXIV.449