Innovation and Educational Improvement Program: an intervention device for teacher training in the Faculty of Economic Sciences of the National University of Misiones

  • Florencia Itati Almua Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Misiones
  • Horacio Simes FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE MISIONES, ARGENTINA.
Keywords: Innovation, Teaching, Learning, Teacher Training, Higher Education, innovation - teaching - learning - teacher training - higher education

Abstract

Training in Higher Level Didactics and Technologies for teaching professionals is of the utmost importance. The systematic and permanent training of its teachers is conceived as a strategic factor for improving educational quality, aware of the need to update theoretical knowledge and systematize practical experiences related to the teaching profession.

In this framework, on October 4, 2021, it was approved in the Faculty of Economics of the National University of Misiones (FCE-UNaM) the Educational Innovation and Improvement Program by Resolution of the Board of Directors N° 0073-21, to build spaces for reflection and strengthen the methodological, pedagogical and didactic strategies for teaching and learning deployed by their teachers. This fact was of great relevance since there was no history of the same characteristics in this institution in the field of continuing education.

The objective of this paper is to describe the main components and characteristics of the Program, to present a record of the experience gained during the first activities implemented, and present the main challenges of teacher training in the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Horacio Simes, FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE MISIONES, ARGENTINA.
  • Contador Público por la Facultad de Ciencias Económicas de la UNaM. Magíster en Economía por la Universidad de San Andrés. Doctorando por la Universidad Católica Santa Maria de los Buenos Aires. Docente Titular de Grado. Docente de Posgrado. Investigador Categoría III en el Sistema de Incentivos SPU

References

Alen, B. (2013). Los ateneos: un dispositivo de acompañamiento a los docentes nóveles. En Alen, B., Castellano, R., Hevia Rivas, R., Ramírez, J., Alliaud, A. Desarrollo profesional de formadores para el acompañamiento pedagógico de docentes nóveles (11-24). Montevideo: ANEP, Konrad Adenauer-Stiftung.

Anijovich, R. y Mora, S. (2010). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Cap.1. Buenos Aires: Aiqué.

Anijovich, Rebeca (2018). Práctica Reflexiva. Instituto Nacional de Formación Docente (INFoD). Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=y6TzvbP8ekc&t=173s

CONEAU. (2019). Universidad Nacional de Misiones / Coneau ; editado por Jorge Lafforgue. - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires : CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria, 2019. 130 p. ; 20 x 13 cm. - (Informe de evaluación externa ; 88). ISBN 978-987-3765-52-0

Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Santillana.

Greco, C. (2008). Organización y estructura universitaria: gestión del cambio. 1ª edición. San Martín, UNSAM EDITA de la Universidad Nacional de Gral. San Martín, 2008 36 pp. ISBN 978-987-1435-03-6

Litwin, E. (2008). Cap. 4: Reflexiones en torno a cómo enseñar. Cap. 5: El oficio en acción: construir actividades, seleccionar casos, plantear problemas. En: El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.

Lucarelli, E. (1998): "La didáctica de Nivel Superior. Sus notas distintivas (a manera de marco referencial de la asignatura". Ficha de cátedra. Publicación de la Secretaría de Publicaciones de la Facultad de Filosofía y Letras. UBA

Lucarelli, E. (2004). Prácticas Innovadoras en la Formación del Docente Universitario. Educação. 27. https://www.researchgate.net/publication/266339608_Practicas_Innovadoras_en_la_Formacion_del_Docente_Universitario

Moreno Olivos, T. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Revista Perspectiva Educacional, Formación de Profesores. Vol. 50. nº 2. Pp. 26-54. ISSN: 0718-9729. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Chile.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Temas de educación. Barcelona: Paidós

Zabalza, M. A. (2004). Innovación en la Enseñanza Universitaria. Disponible, en https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/531

Published
2023-12-07
How to Cite
Almua, F. I., & Simes, H. (2023). Innovation and Educational Improvement Program: an intervention device for teacher training in the Faculty of Economic Sciences of the National University of Misiones. Cuadernos Universitarios, 16(16), 31-44. https://doi.org/10.53794/cu.v16i16.464