El Game as a human right, a global challenge with a Latin American perspective
un desafío global con perspectiva latinoamericana
Abstract
On May 28th of this year, six Latin American universities, gathered for the second consecutive year thanks to the reach of technological platforms, discussed the relevance of the question not only in the academic context of future graduates, but also as a possibility of daily experience in each of the participants, with the triggering question What does the right to play entitle? The purpose was to promote cooperation and academic exchange between the intervening Universities, encouraging the development of a line of teaching and training in the field of educational practices considered of mutual interest. The results show the assumption of the game construct as a motivating element, pedagogical device and formative space valued from the point of view of more than 300 attendees. The six dissertations emerge to conclude that mutual respect and diversity give a better understanding of the epistemological fields that position the game.
Downloads
References
Boonstra, J., y Loscos, F. (2021). Cambio organizativo: Juego, colaboración y diversión. Harvard Deusto Business Review, (309) 60-68.
Capaldo, M. (2022). Palabras de apertura en el Segundo Encuentro Internacional Virtual sobre el Juego: ¿a qué da Derecho el Derecho al Juego?
Déniz Díaz, M. J. (2020). El modelo lúdico en la intervención educativa. Programación Didáctica del módulo “El juego infantil y su metodología”, del Ciclo Formativo de G. Superior de Tec. Superior en Educación Infantil [Tesis de maestría]. https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/103003
García, M.C., y Vaillant, D. (2015). El AB y C de la formación docente. Narcea.
Hernández Martínez, D. y Palenzuela Trujillo, M. (2022). El juego como vía para la resolución de problemas sencillos en la educación infantil [Ponencia]. Segundo Encuentro Internacional Virtual sobre el Juego. Universidad Agraria de la Habana “Fructuoso Rodríguez Pérez”.
Huizinga, J. (2008). Homo ludens: proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur. Amsterdam University Press.
Leyva Garzón, A. (2011). El juego como estrategia didáctica en la educación infantil.
Marco Torrez, L. K. (2022). El derecho al juego y al aprendizaje a lo largo de la vida desde la Agenda Educativa 2030 [Ponencia]. Segundo Encuentro Internacional Virtual sobre el Juego. Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, regional La Paz, Sede San Pablo, Bolivia.
Mora Cifuentes, P. M. (2022). El juego infantil, derecho inalienable [Ponencia]. Segundo Encuentro Internacional Virtual sobre el Juego. Facultad de Educación - Programa de Licenciatura en Educación Infantil. Corporación Universitaria Minuto de Dios, UNIMINUTO - COA Cúcuta, Colombia.
Pérez Pollero, M. (2022). La flor en la grieta. El derecho al Juego en contexto de encierro [Ponencia]. Licenciatura en Recreación educativa. Universidad Católica de Uruguay.
Perrenoud, P. (2009). Enfoque por competencias ¿una respuesta al fracaso escolar? Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria (16) 45 64 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=135012677004
Piaget, J. (2019). La formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño. Imagen y representación. Fondo de Cultura Económica.
Plataforma de Infancia (2022). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.plataformadeinfancia.org/derechos-de-infancia/convencion-derechos-del-nino/convencion-sobre-los-derechos-del-nino-texto-oficial/
Sánchez, S. G. y Cuarjuzaa, J. (2022). Experiencias lúdicas. Arte, juego y recursos [Ponencia]. UCASAL - Escuela Universitaria de Educación.
Tedesco, J. C. y Tenti, E. (2002). Nuevos tiempos, nuevos docentes. Sede Regional del Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.
Vallejo Merino, I. C. (2022). Juego desde una perspectiva inclusiva [Ponencia]. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Católica Luis Amigó, Colombia.
Copyright (c) 2023 Nancy Merchán Rangel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.