Promotion of research training: analysis of the EVC-CIN Scholarships at UNJU

  • BRENDA DORIS DEL VALLE GUTIERREZ UNJU
  • Mercedes Naraskevicins Universidad Nacional de Jujuy
  • Mercedes Saccone Universidad Nacional de Jujuy
  • Gisela Belén del Rosario Gutierrez Universidad Nacional de Jujuy
  • Noelia Andrea del Valle Osores Universidad Nacional de Jujuy
  • Mariana Paula Valdiviezo Universidad Nacional de Jujuy
  • Oriana Lujan Tolaba Universidad Nacional de Jujuy
  • Martina Trinidad Cruz Universidad Nacional de Jujuy
Keywords: College scholarships, Research, Undergraduate students

Abstract

In this article we expose part of the results of a project that dealsa with the training of new researchers and advanced students of Argentine public universities.

In recent years in Argentina, there have been policies that tended to expand indicators on human resources in science and technology, however, those that promote research training in undergraduate university students are limited. There are various scholarships for these purposes in national universities, however, the only body that supports and finances a device for all institutions is the National Inter-University Council through the Scholarship program to Encourage Scientific Vocations.

Based on a descriptive analytical analysis, the results of a documentary review are presented that allowed a comparative analysis of the results of the 2011-2020 calls at the National University of Jujuy (UNJu). Among the aspects identified, the continuity of this instrument throughout the decade and the sustained participation of UNJu students stand out, although with a percentage of scholarships awarded over the total amount at the national level that does not present great variations between the calls.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, M., y Luchilo, L. (2005). Argentinean doctorate holders’ careers: issues and problems. Documento de Trabajo (24).

Albornoz, M.; Estébanez, M. E. y Luchilo, L. (2004). La investigación en las universidades nacionales: actores e instituciones. Los desafíos de la universidad argentina, 381-414.

Arceo Gómez, E. O.; Campos Vázquez, R. M.; Medina Cortina, E. M. y Badillo Salas, R. Y. (2019). Desigualdades en el sistema de becas para posgrado en el extranjero en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80)69-100. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000100069

Bekerman, F. (2016). El desarrollo de la investigación científica en Argentina desde 1950: Entre las universidades nacionales y el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(18)3-23. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2016.18.173

Beigel, M. F.; Bekerman, F. A.; Algañaraz Soria, V. H.; Baranger, D.; Bayle, P. A.; Erreguerena, F. y Salim, R. B. (2019). Culturas evaluativas: Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-018). CLACSO.

Claus, A. y Sánchez, B. (2019). El financiamiento educativo en la Argentina: balance y desafíos de cara al cambio de década. Documento de Trabajo N.° 178. CIPPEC y el Grupo Compromiso con el Financiamiento Educativo. https://www.cippec.org/publicacion/el-financiamiento-educativo-en-la-argentina-balance-y-desafios-de-cara-al-cambio-de-decada/

Coicaud, S. (2008). El docente investigador. Miño y Dávila.

Consejo Interuniversitario Nacional. (2018). Comité Ejecutivo. Res. 1306/18. Becas de Estímulo a las Vocaciones Científicas. Reglamento convocatoria 2018.

——— (2013). Indicadores de la función ciencia y técnica en las instituciones universitarias. Comisión de ciencia, técnica y arte. Subcomisión de indicadores.

——— (abril de 2016). P - Res. 351/16. Comisión de Ciencia, Técnica y Arte becas de estímulo a las vocaciones científicas. Convocatoria 2016.

——— (abril de 2013). Comité Ejecutivo Res. 846/13. Bases de la convocatoria Becas de Estímulo a las Vocaciones Científicas 2013.

——— (2008). Ac. Pl. N.º 676/08. Plan de Fortalecimiento de la Investigación Científica, el Desarrollo Tecnológico y la Innovación en las Universidades Nacionales.

——— (2008). Ac. Pl. N.º 687/08. Plan de Fortalecimiento de la Investigación Científica, el Desarrollo Tecnológico y la Innovación en las Universidades Nacionales.

Estébanez, M. E. (2010). Género y profesión en el análisis de la ciencia argentina. En Gervasoni, J. (Comp.). Foro nacional interdisciplinario mujeres en ciencia, tecnología y sociedad. CNEA.

Gallardo, J. O. (2015). Trayectorias de formación de investigadores del CONICET: Instituciones de formación y trabajo de los investigadores hasta 2014. Internacionalización y concentración en el espacio de las Ciencias Sociales y Humanidades.

Gárgano, S. (2016). ¿Qué significa tener una beca de estudio de la Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires? Relato de una experiencia. Perspectivas en Educación Física: Documentos y notas de investigación. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/56879

Luchilo, L. (2010). México: tendencias e impactos de los programas de formación de posgrado. En Luchilo, L. (Ed.) Formación de posgrado en América Latina. Políticas de apoyo, resultados e impactos. (177-216). EUDEBA.

Niembro, A. (2020). ¿Federalización de la ciencia y tecnología en Argentina? La carrera del investigador de CONICET (2010-2019). Ciencia, docencia y tecnología (60)1-2.

Oregioni, M. S. y Sarthou, N. (2013). La dinámica de la relación entre CONICET y dos universidades nacionales argentinas. Ciencia, docencia y tecnología (46)33-68.

Pautassi, R. M.; Fabio, M. C. y Acevedo, M. B. (2011). Un vuelo de pájaro por la carrera de investigación científica en Argentina: becas, carreras y subsidios. Revista Tesis Facultad de Psicología, 1(1)107-126. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/tesis/article/view/4120

Perassi, Z.; Gioia, S.; Briones, R. A. y Zanin, E. S. (2016). Políticas de investigación y formación de investigadores en la Facultad de Ciencias Humanas (UNSL): propuestas y desafíos. Argonautas 6(6)119-146. http://www.argonautas.unsl.edu.ar/files/10.pdf

Pérez Lindo, A. (2005). Políticas de investigación en las universidades argentinas. IESALC-UNESCO.

Saientz, D. (2013). Las experiencias de los estudiantes universitarios becados en la provincia de Tucumán. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, 43, 141-162. http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistacuadernos/index.php/cuadernos/article/view/118

Sarthou, N. F. (2015). Los instrumentos de política como enfoque de análisis de los sistemas de pago al mérito: contribuciones analíticas a partir del caso argentino. Perfiles educativos, 37(149)150-168.

——— (2014). Entendiendo la política pública a través de sus instrumentos: el Programa de Incentivos a Docentes Investigadores de Universidades Nacionales. Documentos y aportes en administración pública y gestión estatal (22)71-102.

Emiliozzi, S. y Unzué, M. (2015). La política de formación de recursos humanos altamente calificados en la Argentina reciente. Desafíos y dilemas de la universidad y la ciencia en América Latina y el Caribe en el siglo XXI, 293.

Scalone, L., Bernasconi, M. y González, N. (2021). El sistema científico en Jujuy. En Scalone, L., Bernasconi, M. y González, N. (Eds.). Jujuy científica. Un recorrido por la comunicación pública de la ciencia en Jujuy (2020 y 2021). EdiUNJu.

Unzué, M. y Rovelli, L. I. (2017). Las políticas científicas recientes en las universidades nacionales. IEC-CONADU, 4, 14-23. https://iec.conadu.org.ar/files/publicaciones/1515086540_politica-universitaria-4-2017.pdf

Vasen, F. (2013). Las políticas científicas de las universidades nacionales argentinas en el sistema científico nacional. Ciencia, Docencia y Tecnología, XXIV(46)9-32. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162013000100001

Yuni, J. A. y Urbano, C. A. (2006). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Editorial Brujas.

Published
2023-12-07
How to Cite
GUTIERREZ, B. D. D. V., Naraskevicins, M., Saccone, M., Gutierrez, G. B. del R., Osores, N. A. del V., Valdiviezo, M. P., Tolaba, O. L., & Cruz, M. T. (2023). Promotion of research training: analysis of the EVC-CIN Scholarships at UNJU. Cuadernos Universitarios, 16(16), 101-112. https://doi.org/10.53794/cu.v16i16.550