Education and Inequality. Progressive Development of the Right to Education: the Situation in Argentina

Keywords: social inequality, education, childhood, Argentine Republic, Salta

Abstract

This article is part of the research project “The Impact of Social Policies for Children in Vulnerable Neighborhoods in the City of Salta. Cases: Children of Primary School Age in Solidaridad and Castañares Neighborhoods in the City
of Salta” carried out by the Institute of International Relations and Political Science of the Faculty of Legal Sciences. Starting from a focus on children’s rights, it aims to describe how the current conception of the right to education was reached.
Then, it explores the relationship between education and social inequality from a general point of view, and later describes the situation regarding this phenomenon in the Argentine Republic. For the development of the article, a bibliographic and documentary analysis technique was used, mainly including Argentine authors and documents emanating from UNESCO and UNICEF.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Federico Alejandro De Singlau, Universidad Católica de Salta

Licenciado en Relaciones Internacionales, egresado de la UCA- SAL (2012). Diplomado en Desarrollo Humano por la FLAC- SO (2014). Docente de la cátedra de Geopolítica en la carrera de Relaciones Internacionales (UCASAL). Miembro del Institu- to de Derecho Internacional de la UCASAL. Investigador de la UCASAL.

References

ANDigital (2017) “El sistema educativo argentino consolida la desigualdad”, entrevista a Alieto Guadagni. En: http://www.andigital.com.ar/interes-general/item/64878-el-sistema-educativo-argentino-consolida-la-desigualdad

Catterberg, G.; Mercado, R. (dir.) (2017). Informe Nacional sobre Desarrollo Humano 2017. Información para el desarrollo sostenible: Argentina y la Agenda 2030. 1ra ed. Buenos Aires: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).

Daviet, B. (2016). “Revisar el principio de la educación como bien público”. Documentos de Investigación y Prospectiva en Educación, No. 17. París: UNESCO. En: http://www.unesco.org/new/es/education/ themes/leading-the-international-agenda/rethinking-education/erf-papers/

Dávila Balsera, P.; Naya Garmendia L.M. (2006). “La evolución de los derechos de la infancia: una visión internacional”, en Encounters on Education, vol. 7, pp. 71-93. En: https://qspace.library.queensu.ca/bitstream/handle/1974/637/balsera_garmendia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

De Puelles Benítez, M. (1993). “Estado y educación en las sociedades europeas”, en Revista Iberoamericana de Educación, número 1. En: https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie01a02.htm

Gavari Starkie, E. (2005). “Evolución de la política educativa francesa: de la igualdad a la diversidad”, en Revista Complutense de Educación, vol. 16 Núm. 2, pp. 415 – 438.

Guadagni, A.; Boero, F. (2015). La educación argentina en el siglo XXI. Los desafíos que enfrentamos: calidad, deserción, inclusión. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: El Ateneo.

López, N.; Tedesco, J.C. (2002). Las condiciones de educabilidad de los niños y adolescentes en América Latina. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación – UNESCO. En: https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/educabilidad.PDF

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología (2017) . Anuario Estadístico Educativo 2017. En https://www.argentina.gob.ar/educacion/planeamiento/info-estadistica/anuarios (11/08/18)

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2004) “Para entender la desigualdad educativa: el valor de la información”. Monitor de la Educación. Red Federal de Información Educativa. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa, nº 1. En: http://www.me.gov.ar/monitor/nro1/dossier3.htm

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2006). Educación y desigualdad social. 1a ed. - Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la República Argentina.

Ministerio de Educación de la Nación. (2017a) Aprender 2017. Informe de Resultados. Primaria. Secretaría de Evaluación educativa. En: ttps://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/reporte_nacional_2017_primaria.pdf

Ministerio de Educación de la Nación. (2017b) “Aprender 2017. Informe de Resultados Salta. 6º Grado Primaria”. Secretaría de Evaluación Educativa En: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_salta_primaria_2017_0.pdf (16/09/18)

Ministerio de Educación de la Nación. (2017c) “Aprender 2017. Informe de Resultados Ciudad Autónoma de Buenos Aires. 6º Grado Primaria”. Secretaría de Evaluación Educativa En: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_caba_primaria_2017_0.pdf (16/09/18)

Montes, A.; Parcerisa, L. (2016). “¿Iguales en qué y cómo? Una revisión de las propuestas realizadas desde la teoría de la justicia al campo de la educación”. Universitat Autònoma de Barcelona, serie Papers, pp. 451-471. En: https://ddd.uab.cat/pub/papers/papers_a2016m10-12v101n4/papers_a2016v101n4p451.pdf

Muñoz Izquierdo, C. (2012) “Tres problemas fundamentales del sistema educativo”. Perfiles Educativos, vol. 34. México. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000500014 (10/09/18)

Naciones Unidas (2015). “Objetivos de Desarrollo del Milenio. Informe de 2015”. Nueva York. Disponible en: http://www.un.org/es/millenniumgoals/pdf/2015/mdg-report-2015_spanish.pdf

Ocón Domingo, J. (2006). “Normativa internacional de protección de la infancia”, en Cuadernos de Trabajo Social, Universidad de Granada, vol. 19, pp. 113-131. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/viewFile/CUTS0606110113A/7564

Organización de los Estados Iberoamericanos (2015) “Educación una Inversión Necesaria para México”. En: https://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Educacion-una-Inversion-Necesaria

Organización de las Naciones Unidas (2016). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de la Nación. Secretaría de Derechos Humanos y Pluralismo Cultural.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (s.d.) Disponible en: http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html (22/07/18)

Real Academia Española. Diccionario de la Lengua Española, En: http://dle.rae.es/

Rivas, A.; Batiuk, V., Composto C., Mezzadra, F., Scasso, M., Veleda, C. y Vera, A. (2007). El Desafío del Derecho a la Educación en Argentina. Un dispositivo analítico para la acción. 1a ed. Buenos Aires: Fundación CIPPEC.

Scarzanella, E. (2003). “Los pibes en el Palacio de Ginebra: las investigaciones de la Sociedad de las Naciones sobre la infancia latinoamericana (1925-1939)”, en Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, vol. 14, nº 2. Disponible en: www.tau.ac.il/eial

Tiramonti, G. (ed.) (2004). La trama de la desigualdad educativa: Mutaciones recientes en la escuela media. 1ra ed. Buenos Aires: Manantial.

UNESCO (2016). “Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4”. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf

UNESCO (2017). “Declaración de Buenos Aires Reunión Regional de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe”. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002472/247286S.pdf

UNESCO (2008) “The Right to Education” (Traducción del autor). Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001612/161200e.pdf

UNESCO (2007) “Experts’ Consultation on the Operational Definition of Basic Education”. En: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001802/180253e.pdf (10/07/18)

UNESCO “Educación”. En: https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/digital-library/cdis/Educacion.pdf

UNESCO “Liderar la agenda mundial Educación 2030”. En: https://es.unesco.org/themes/liderar-agenda-mundial-educacion-2030

UNESCO “The Right to Education”. En: http://www.unesco.org/new/es/social-and-human-sciences/themes/advancement/networks/larno/right-to-education/

UNICEF (2006). 1946-2006. Sesenta años en pro de la infancia. Nueva York: El Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Disponible en: http://www.eird.org/herramientas/esp/socios/unicef/60anosunicefespanol.pdf

Published
2019-08-19
How to Cite
De Singlau, F. A. (2019). Education and Inequality. Progressive Development of the Right to Education: the Situation in Argentina. Omnia Journal, 1(1), 63-86. Retrieved from https://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/RO/article/view/25