The art of listening for the construction of meaning and restorative responses. An interdisciplinary contribution

Keywords: restorative juvenile justice-human rights-interdisciplinary-autonomy

Abstract

The work aims to problematize and rethink professional practices, in complex socio-legal scenarios that involve young people and in which a punitive sense prevails without the real participation of the other. Thus, it is proposed to highlight the moment of the interview and, in turn, in it, the question and listening as an art that offers possibilities to consolidate autonomous and responsible subjects at the same time that judicial socio-cultural assumptions that hinder the development of such aspects are made visible. In all of this, interdisciplinary intervention is decisive, so, then, the work leads to the formulation of a specific approach strategy based on dialogical, restorative exchanges and with a focus in pursuit of human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustos, R. (2015). ¿Jóvenes en conflicto con la ley o ley en conflicto con los jóvenes? Editorial Espacio.

Cazzaniga, S. (2003). El abordaje de la singularidad. Revista Desde El Fondo.

Carballeda, A. (2012). La intervención del trabajo social en el campo de la salud mental. Margen. Revista de trabajo social y ciencias sociales (65)1 13.

Castel, R. (2013). La dinámica de los procesos de marginalización: de la vulnerabilidad a la exclusión. En El Espacio Institucional. Lugar Editorial.

Marcón, O. (2013). La responsabilización penal juvenil como nuevo relato cultural. Editorial Espacio.

——— (2013). Justicia juvenil interdisciplinaria, tensiones y perspectivas. Revista de Debate Público.

——— (2013). Justicia juvenil y reciprocidad restaurativa. https://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2015/08/doctrina41844.pdf.

——— (junio 2021). Justicia restaurativa, la ajenidad jurídica como encrucijada. Revista Pensamiento Penal (391) http://www.pensamientopenal.com.ar.

Moreno Roldán, M. R.; Agudelo Bedoya, M. E. y Alzate Pulgarín, V. (2017). Voces a escuchar en el cuidado: ¿qué dicen los niños y niñas? Revista Restaurativa de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 16(1)227-237. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16113

Zaffaroni, E. (2012). La Pachamama y el humano. Cúspide.

Published
2023-09-25
How to Cite
Fortbetil, E., Clemente, M., & Gómez, M. B. (2023). The art of listening for the construction of meaning and restorative responses. An interdisciplinary contribution. Omnia Journal, 6(2), 69-76. https://doi.org/10.53794/ro.v6i2.543