The art of words in the classroom

  • Mabel Parra
Keywords: rhetoric, argumentation, rhetorical strategies, critical perspective

Abstract

The aim of this paper is to retreive classical rhetoric and to highlight its
importance in the classroom. This art of words, dating back to classical
Greece, becomes epistemic discourse seeking«truth» in order to «teach». Current linguistic studies: the theories of enunciation,
speech acts, argumentation, and discourse from a
critical perspective – among many others related to
rhetoric – enable the consideration of the persuasive
discourse that develops argumentative strategies and
relates the enunciator(s) and the addressee(s).
From this perspective, including rhetoric in the
classroom is both almost mandatory and urgent,
since well-prepared educators will be able to
generate strategies to channel and foster rhetorical
practices from a critical perspective.

 

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22507132/jek0dva6q

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1971). Retórica. Madrid: Instituto de Estudios Políticos.

Barthes, R. (1982). Investigaciones retóricas I. La antigua retórica. Ayudamemoria. Barcelona: Ediciones Buenos Aires S.A.

Beuchot, M. (1998). La retórica como pragmática y hermenéutica. Barcelona: Anthropos.

Bustos Muñoz, T. (2007). Retórica y expresión. Recuperado de: htpp// www.correo-gto.com.mx/notas.asp

Cicerón, M. T. (1946). «De la invención retórica » en Obras completas. Vida y Discursos. Madrid: Anaconda.

Dorra, R. (2002). La retórica como arte de la mirada. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Gill, A. y K. Whedbee (2000). «Retórica»; en Van Dijk (comp.). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa.

Jaeger, W. (1985). Paideia. Fondo de Cultura Económica, México.

López Eire, A. (1997). Retórica clásica y teoría literaria moderna. Madrid: Arcos/Libros.

——— (1998). Poéticas y retóricas griegas. Madrid: Editorial Síntesis.

Moeschler, J. (1985). Argumentation et conversation. Éléments pour une analyse pragmatique du discours. Université de Genève.

Nysenholc, A. y T. Gergely (2000). Information et persuasión. Argumenter. París: De Boeck Université.

Platón (1965). Fedro o de la belleza. Buenos Aires: Aguilar.

Perelman Ch. y L.Olbrechts-Tyteca (1989). Tratado de la argumentación. Madrid: Gredos.

Quintiliano de Calahorra (1997). Sobre la formación del orador. Obra completa. Universidad Pontificia de Salamanca.

Ricoeur, P. (1977). La metáfora viva. Buenos Aires: Editorial La Aurora.

Virasoro, M. (2000). Los griegos en escena. Buenos Aires: EUDEBA.

Published
2020-11-30
How to Cite
Parra, M. (2020). The art of words in the classroom. Cuadernos Universitarios, 13(XIII), 61-66. https://doi.org/10.53794/cu.v13iXIII.301