Indicators of Loneliness and Isolation in Adolescents from two Provinces in the North of Argentina

  • Claudia Paola Coronel Universidad Nacional de Tucumán
  • Ana Betina Lacunza Universidad Nacional de Tucumán
  • Evangelina Norma Contini Universidad Nacional de Tucumán
  • Lourdes Martin Universidad Nacional de Tucumán
  • Susana Medina Universidad Católica de Santiago del Estero
Keywords: loneliness, isolation, introversion, self-control, adolescents

Abstract

The aim of this paper was to evaluate indicators of self-perceived loneliness and isolation by 412 adolescents attending school and living in Tucumán and Santiago del Estero (Argentina). A comparative, transversal research was carried out and the technique used was accidental sampling. The loneliness and isolation questionnaire (CAS), BAS-3 Socialization Battery and a sociodemographic survey were administered. 28% evidenced risky behaviour in loneliness and 25% in isolation. Within this group, 7% presented a higher psychopathological tendency. The group in loneliness at risk showed lack of social skills related to less consideration for others, a lower degree of leadership and higher degree of withdrawal. On the other hand, the group in isolation at risk evidenced a reduced level of self-control. The data described made it possible to identify indicators of vulnerability in adolescent population who attend school and they proved to be valuable to design intervention strategies as prevention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Paola Coronel, Universidad Nacional de Tucumán

Doctora en Humanidades. Profesora Adjunta en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Tucumán. Investigadora de la Secretaría de Arte e Innovación Tecnológica de la Universidad Nacional de Tucumán (SCAIT).

Ana Betina Lacunza, Universidad Nacional de Tucumán

Doctora en Psicología. Profesora Adjunta en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Tucumán. Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas CONICET.

Evangelina Norma Contini, Universidad Nacional de Tucumán

Doctora en Psicología. Profesora Titular de la Cátedra Evaluación y Diagnóstico Infanto- juvenil, en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Tucumán. Investigado- ra en la Secretaría de Arte e Innovación Tecnológica de la Universidad Nacional de Tucumán (SCAIT). Directora del Proyecto SCAIT K26-504: «El comportaminto agresivo. Un estudio comparativo entre adolescentes urbanos y rurales de Tucumán». 

Lourdes Martin, Universidad Nacional de Tucumán

Licenciada en Psicología. Maestranda en Psicología Educacional, por la Facultad de Psico- logía de la Universidad Nacional de Tucumán. Becaria de posgrado en la Secretaría de Arte e Innovación Tecnológica de la Universidad Nacional de Tucumán (SCAIT).

Susana Medina, Universidad Católica de Santiago del Estero

Especialista en Evaluación y Diagnóstico Psicológico. Profesora Adjunta en la Universidad Católica de Santiago del Estero.

Published
2017-12-22
How to Cite
Coronel, C. P., Lacunza, A. B., Contini, E. N., Martin, L., & Medina, S. (2017). Indicators of Loneliness and Isolation in Adolescents from two Provinces in the North of Argentina. Cuadernos Universitarios, (X), 63-75. Retrieved from http://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/CU/article/view/44
Section
Colaboraciones

Most read articles by the same author(s)