Internationalization and globalization in higher education: analysis at the Instituto Superior Tecnológico Policía Nacional (ISUPOL)

  • Ricardo Alejandro Benítez Alvarez Universidad Abierta Iberoamericana
  • Jefferson Manuel Cazorla Velasco
Keywords: process - internationalization - globalization - higher university institute

Abstract

This scientific article addresses the issue of the internationalization and globalization process of the National Police Higher Technological Institute (ISUPOL), with the objective of bibliographic analysis of aspects related to the development of the internationalization of the higher education system, linked to globalization, way to compare the differences between internationalization and globalization within the Higher Education System, describe the reasons that drive said internationalization and globalization, and analyze the internationalization policies that the educational institution is going through. The methodology used is the Bibliographic Review, under an exploratory investigation. As a conclusion, it is possible to establish that the process of internationalization and globalization of higher education has become increasingly important in the policies of all actors related to education. Internationalization is of strategic importance to improve the quality of education and train professionals who can operate effectively on an international scale. At the same time, forward-thinking universities must play an important role in creating a professional system that can adapt to the new global reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J., Rubio, I. & Martínez, M. (2019). Hacia el fortalecimiento de relaciones interinstitucionales para la cooperación y el desarrollo de la gestión universitaria. Revista Boletín REDIPE, 8(3), pp. 96-105.

Andres, M. V. (2020). Neoliberalismo y democracia en América Latina. Revista Sociedad, 40, pp. 15-34.

De Wit, Hans (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8 (2), pp. 77-84.

Escalante Semerena, R. (2016). El reto de la internacionalización de la educación superior en ALC. Entornos, 29, (2), pp. 419-421.

Fernández Lamarra, N. (2020). Webinar Universidad, innovación y futuro en América Latina y el Caribe. En IESALC, recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=pEH5JgiS-v0&t=18s

García - García, C, (2018). Globalización, Internacionalización y educación comparada. Educiencia, 3 (1), pp. 54-56.

Haug, G. (2016). La internacionalización de la educación superior: Más allá de la movilidad europea. La Cuestión Universitaria, 0(6), pp. 20- 29.

Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, R. y Baptista Lucio, P. (2014).

Metodología de la Investigación. Mc. Graw Hill.

Lozada García, J.A., Carmona Hernández, O., Ramírez Benitez, M. del C., Torres Pelayo, V., y Fernández, M. (2018). Internacionalización e Interculturalidad como Estrategias de Innovación Educativa en la Educación Superior. Journal CIM, 6, (1), pp. 2370-2377.

Manual de procedimientos del Sistema (2015). Sistemas de acreditación de carreras Universitarias para el reconocimiento Regional de la calidad académica de sus respectivas titulaciones en el MERCOSUR y Estados Asociados. Recuperado de: http://edu.mercosur.int/arcusur/images/MANUAL_DEL_SISTEMA.pdf

Mercosur (2019) Recuperado de; https://www.mercosur.int/temas/educacion/

Moncada Cerón, J. S. (2010). La internacionalización de la educación superior como elemento intrínseco en los procesos de generación del conocimiento científico, y del desarrollo tecnológico que apuntan a la innovación. Revista Papeles, 3 (5), pp. 52-66.

Moncada Cerón (2011). La internacionalización de la educación superior, factor clave para fortalecer la calidad educativa y mejorar las condiciones de vida de la sociedad. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 4 (2), pp. pp. 55-71.

Perrotta, D. (2014). La educación superior en el MERCOSUR: la acomodación entre las políticas domésticas y la política regional. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/305025834_La_educacion_superior_en_el_MERCOSUR_la_acomodacion_entre_las_politicas_domesticas_y_la_politica_region al

Paillacho, C. (2017). La Globalización y la Educación. Centro de Formación e Investigación: Fe y Alegría Ecuador. Recuperado de: https://www.cfifeyalegria.org/singlepost/2017/12/19/LAGLOBALIZACI%C3%93N-Y-LAEDUCACI%C3%93N

Rama, V. C. (2012). La utopía de pensar la universidad latinoamericana del Siglo XXI. Innovación Educativa, 12, (60), pp. 105-123.

Rama, V. C. (2013). Las diversas internacionalizaciones de Educación superior en América Latina. Cuestiones de Sociología, 8, pp. 29-41.

Rama, V. C. (2015). La Universidad sin frontera. La internacionalización de la educación superior de América Latina. EDUCC.

Sánchez-Meca, J. y Botella, J. (2010). Revisiones Sistemáticas y Metaanálisis: herramientas para la práctica profesional. Papeles del Psicólogo, Vol. 31(1).

Vincent-Lancrin, S. (2011). La educación superior transfronteriza: perspectivas y tendencias. Innovación Educativa, 11 (56), pp. 21-36.

Published
2023-12-07
How to Cite
Benítez Alvarez, R. A., & Cazorla Velasco, J. M. (2023). Internationalization and globalization in higher education: analysis at the Instituto Superior Tecnológico Policía Nacional (ISUPOL). Cuadernos Universitarios, 16(16), 87-100. https://doi.org/10.53794/cu.v16i16.525