Rethinking final evaluations in the engineering field. The case in the Catholic University of Salta

  • Roberto Daniel Breslin
  • Mariela Elsa Capaldo
Keywords: evaluation practices, assessment of learning, evaluation at the university, evaluations in engineering

Abstract

In order to rethink the evaluative practices of the
Catholic University of Salta (UCASAL) engineering
professors, an evaluation workshop was held in mid-
July 2020. After carrying out the proposed activities
and after the next examination session, the teachers
involved were surveyed. This document presents
the analysis of the teachers’ answers to the survey
and their concrete practices during a final evaluation
instance. The considerations revolve around the
instruments and evaluation methodologies used,
the professional competencies and the purpose of
the final evaluation.

 

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22507132/fsjkbv6e2

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, J. W.; Hitch, G. J. (1997). «Working Memory and Children’s Mental Addition». Journal of Experimental Child Psychology, 67, 21-38.

CONFEDI (2018, octubre). «Propuesta de estándares de segunda generación para la acreditación de carreras de ingeniería en la República Argentina». Libro rojo de CONFEDI.

Universidad FASTA Ediciones, primera edición.

Engle, R.W. (2002). «Working Memory Capacity as Executive Attention». Current Directions in Psychological Science, 11, 19-23.

Elola, N. y Toranzos, L. (2009). «Evaluación educativa: una aproximación conceptual». En Hacia una cultura de la evaluación. ONE 2009. Buenos Aires: DiNIECE. Ministerio de Educación de la Nación.

García Ramos, D. C.; Zurita Aimacaña, L. E. (2020). «Estrés académico y su relación con la memoria de trabajo en estudiantes universitarios » Revista Científica de UCES, vol. XVI n.º 2. Disponible en: http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/31119 Consulta: 10 de septiembre de 2020.

Giordano R. (2016). «Competencias y perfil del ingeniero iberoamericano, formación de profesores y desarrollo tecnológico e innovación». En Documentos Plan Estratégico Asibei. ASIBEI, 15-37.

González Agudelo, E. M. (2006). «La investigación formativa como una posibilidad para articular las funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia». Revista Educación y Pedagogía, Medellín,

Universidad de Antioquia, Facultad deEducación, vol. XVIII, n.o 46 (septiembrediciembre), pp. 101-109.

Ministerio de Educación de la Nación Argentina (2006). Resolución n.o 1456/2006. «Educación Superior Título de Ingeniero en Telecomunicaciones». Boletín Nacional 10/11/2006.

Musso, M. F.; Costa Lieste, E. y Duarte, C. (2012). «Procesos cognitivos, estrategias de aprendizaje y competencias: un estudio descriptivo en estudiantes universitarios». Revista Científica de UCES, 16(2), 127-144. Disponible en: http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/1908 Consulta: 10 de septiembre de 2020.

Palacios Navarro, S. (2006). «Efectos de la evaluación formativa virtual en el rendimiento académico». Revista Innovación Educativa n.o 16, ISSN 1130-8656, 2006, 47-57.

Published
2020-12-03
How to Cite
Breslin, R. D., & Capaldo, M. E. (2020). Rethinking final evaluations in the engineering field. The case in the Catholic University of Salta. Cuadernos Universitarios, 13(XIII), 89-98. https://doi.org/10.53794/cu.v13iXIII.304